השינוי הקטן הזה במערכת הביקורות של סטים מעצבן את המפתחים

סטים שינתה בסוף השבוע את האופן בו יחושבו ציון הביקורות הממוצע במשחקים שנמכרים אצלה, ועל אף שהייתה הצדקה למהלך קולות רבים בתעשייה מתנגדים אליו

אחד הדברים שהכי עשויים להשפיע על ההחלטה שלנו האם לקנות משחק או לא הוא הביקורות עליו. גם Valve, המפעילה של החנות הוירטואלית סטים, יודעת את זה היטב. לכן, אין זה פלא שהמדיניות החדשה של מערכת הביקורות שנכנסה לתוקף התקבלה ברגשות מעורבים.

החל מסוף השבוע האחרון, ממוצע הביקורות של כל משחק בסטים יתעלם מביקורות שנכתבו על ידי מי שקיבל את העותק שלו מגורם חיצוני. כלומר, אם אדם קיבל קוד להורדה מגורם שלישי, לדוגמת מפתחת המשחק, וכתב ביקורת בעמוד שלו בחנות אז המערכת תתעלם ממנה בחישוב הממוצע. רק ביקורות שנכתבו על ידי לקוחות משלמים של סטים יחושבו. למי שאינו מכיר, סטים מציגה את היחס בין הביקורות החיוביות לביקורות השליליות בכל משחק באמצעות תיאורים כלליים כמו “ביקורות מעורבות”, “ביקורות חיוביות מאוד” וכ’ו.

לפי ההצהרה של סטים בנושא מוקדם יותר בשבוע שעבר, הרעיון מאחורי מהלך זה הוא למנוע מצב של הטיית הציון למעלה על ידי גורמים חיצוניים בעלי אינטרס. אם תיכנסו כיום לדף משחק כלשהו בסטים, תוכלו באמצעות תוסף הסינון החדש לבחור אילו ביקורות ברצונכם לקרוא. על הנייר זה בהחלט נשמע רעיון נהדר ומוצדק לחלוטין, אבל הוא נתקל בהתנגדות וביקורת רבה מצד המפתחים.

steam-review-system
התוסף הסינון החדש למערכת הציונים של סטים (צילום מסך)

המדיניות החדשה תגרום לכך שציוני כל משחק בחנות של סטים יקבעו על ידי הגולשים בלבד תוך התעלמות בוטה מדעתם של מבקרים מקצועיים. כמו כן, החשש המרכזי הוא שהמדיניות החדשה עלולה לפגוע בציוני משחקים באופן רטרואקטיבי. אך מתברר שיש לה השלכות נוספות, רלוונטיות יותר להווה – כמו פגיעה בציוני משחקים שמומנו בקיקסטארטר תמורת עותק חינם לגולשים שפתחו את הארנק.

“חששתי שציוני הביקורות של Chaos Reborn יהיו שליליים לאור הוצאת הקהל הנלהב שלנו בקיקסטארטר מהציון הכללי”, אמר ג’וליאן גולופ, יוצר משחק האינדי Chaos Reborn ואחד מיוצרי X-Com, לאתר PCgamer. “אך למזלנו זה לא קרה”. קולות אחרים בתעשיית המשחקים קוראים להחליף לחלוטין את מערכת הביקורות של סטים באחת חדשה במקום “לשפצר” את הקיימת.

סטים מתכננת לנקוט בצעדים נוספים בניסיון לשפר את מערכת הביקורות הנוכחית, אך יכול להיות שהפיתרון האידיאלי הוא הרבה יותר פשוט – להציג בנפרד שני ציונים, אחד של רוכשי המשחק והשני של המבקרים המקצועיים, בדומה למה שעושים בימינו אתרי ביקורת רבים כמו MetaCritic.

 

תגובות

במאמר זה

נגישות