איש מזל התאומים – הניסוי הקולנועי שמכאיב בעיניים

וויל סמית' מגלם את הדמות הראשית בגילאים שונים באמצעות טכנולוגיה קולנועית חדשה של הצערת פנים, אבל לנו "איש מזל התאומים" עושה בעיקר כאב עיניים

איש מזל התאומים

הקולנוע הפך במרוצת השנים לכר פורה לניסוי של טכנולוגיות חדשות. חלקן נשארו איתנו עד היום כמו משקפי תלת המימד בזכות אווטאר ודמויות Motion Capture מלאות סטייל גולום מסרטי שר הטבעות, אחרות פחות תפסו כמו סרטים על גבי שלושה מסכים בדומה למה שניסו לעשות בזמנו עם רפסודיה בוהמית. איש מזל התאומים בכיכובו של וויל סמית’ מנסה גם הוא פלא טכנולוגי חדש, אבל האם זה מצליח לו?

עלילת איש מזל התאומים (במקור Gemini Man) עוקבת אחרי הנרי ברוגן, מתנקש בעל יכולות נדירות שרוצה לפרוש לפנסיה אבל המפעילים שלו מעדיפים להעלים אותו כדי לסגור קצוות פתוחים. על מנת להשלים את המשימה הם שולחים שיבוט צעיר יותר שלו לבצע את העבודה המלוכלכת. עד פה אין כאן איזשהו חידוש עלילתי מעניין, במקסימום אפשר להגדיר אותו כשילוב בין סרט מתנקשים גנרי לבין היום השישי של ארנולד שוורצנגר משנת 2000.

הפתרון המסורתי למצב בו דמות צריכה להופיע על המסך בשני גילאים שונים היא ללהק שחקן צעיר יותר, אבל כנראה שבמאי הסרט, אנג לי (הענק משנת 2003 שנקטל בביקורות), חשב אחרת. במקום הפתרון המסורתי הוא החליט להשתמש בטכנולוגיה החדשה של “הצערת” פנים באמצעים דיגיטליים. התוצאה של החלטה זו היא שוויל סמית’ מגלם תפקיד כפול – הראשון הוא של הנרי ברוגן בשנות ה-50 לחייו והשני הוא גרסה צעירה יותר של הדמות באמצע שנות ה-20 לחייה.

אבל האם זה עובד? שאלה טובה. מצד אחד, אנחנו מקבלים על המסך גרסה צעירה של וויל סמית’ שנראית כמעט משכנעת, כאילו ניסו לשחזר את פניו כפי שנראו איפשהו בין תקופת הנסיך המדליק מבל אייר לבין גברים בשחור הראשון. אך מצד שני, כל קלוז-אפ של יותר מ-3 שניות יוצר אצל הצופה תחושה של חוסר נוחות במקרה הטוב וכאב עיניים במקרה הרע – הפנים של הגרסה הצעירה חלקים מדי ולפעמים אפילו בוהקים בצורה חשודה, מה שחושף את המלאכותיות וחוסר השלמות של הטכנולוגיה החדשה הזו.

נשים לרגע את הפן הטכנולוגי בצד. מה עוד יש לסרט להציע? האמת שלא הרבה. מבחינה עלילתית, היה יכול להתפתח דיון פילוסופי מעניין על שימוש בבני אדם משובטים בתור נשק כדי לחסוך באובדן חיים של אנשים “אמיתיים”, אבל בפועל הדיון כולו נדחק לדקות האחרונות של הסרט רק כדי לסמן וי, וחבל. בכלל, עדיף שלא נרחיב את הדיבור על הדיאלוגים השטחיים שמאפיינים את הסרט. מעבר לכך לא תמצאו בסרט הזה שום דבר שלא ראינו בסרטי מתנקשים אחרים מהשנים האחרונות – פיצוצים, מרדפים, קליעות בלתי אפשריות למטרה והרבה חבר’ה רעים שנופלים כמו זבובים.

כסרט בפני עצמו, את איש מזל התאומים כנראה שנשכח במהרה. אבל יכול להיות שמתישהו אי-שם בעתיד הרחוק, במבט לאחור נסתכל עליו פחות כניסוי לוקה בחסר ויותר כאבן דרך משמעותית לקראת הטמעה של טכנולוגיה קולנועית חדשה, שמאפשרת “להצעיר” שחקנים בצורה דיגיטלית ותפתח קשת של הזדמנויות מעניינות עבור יוצרי הקולנוע.

איש מזל התאומים זמין לצפייה בחינם דרך שירות ה-VOD של יס.

תגובות

במאמר זה

נגישות