
אי-שם בנובמבר 2008 הוציאה חברת Valve את Left 4 Dead, משחק פעולה קבוצתי בו ארבעה שורדים מנסים לברוח למקום מבטחים מפני עדר הזומבים והמוטציות שרודף אחריהם. המשחק הפך להצלחה מטורפת, עם קהילה ענקית שהחזיקה אותו חי ותוסס במשך שנים. עכשיו Back 4 Blood של חברת Turtle Rock Studios, שמורכבת מיוצאי Valve שהיו מעורבים בפיתוח של אותו להיט, מנסה לשחזר את סיפור ההצלחה ואפילו מגדיר את עצמו כ"היורש הרוחני" שלו. נרשמתי לבטא של המשחק כדי לבדוק עד כמה הוא קרוב להגשים את השאיפות הגבוהות שהוצבו כאן.
בדומה מאוד ל-Left 4 Dead, גם Back 4 Blood מבוסס על גיבוש צוות של 4 דמויות שיוצאות להתמודד עם הזוועות של האפוקליפסה וצריכים להגיע מנקודה א' לנקודה ב', כאשר לכל דמות יש את האופי ורסיסים של סיפור רקע, שמתגלים תוך כדי המשחק. אבל כאן מתחילים להרגיש את ההבדלים בין המשחקים: ראשית כל, יש יותר מ-4 דמויות אפשריות לבחור מתוכן, על אף שבגרסת הבטא חלקן היו נעולות; שנית, כל דמות מגיעה עם בונוס מסוים שמשפיע עליה ועל הקבוצה כולה, מה שמכניס פן אסטרטגי בשיקולים של בחירת הדמות.
במשחק תמצאו ארסנל נשק וכלי עזר יחסית רחב. את חלקם תמצאו בשטח ואחרים ניתן לרכוש בתחילת כל שלב. לכל נשק יש רשימה של שדרוגים להתאמה אישית, שמחולקים ל-4 קבוצות. המערכת הזו הזכירה לי קצת את המשחקיות של סדרת משחקי Call of Duty. דגש על קצת. בתחילת המשחק אפשר להתנסות עם רוב הנשק והציוד במסגרת מטווח, פיצ'ר שמתגלה כשימושי מאוד כדי לחסוך לעצמכם זמן יקר בקריאת טקסטים בזמן שעדר זומבים עצבני רודף אחריכם. מניסיון.
אלמנט חדש לגמרי שמאפיין את המשחק הוא שימוש ב"קלפים", מעין בונוסים שונים שאפשר לצבור בין השלבים. לפני תחילת המשחק תתבקשו לגבש חפיסה של קלפים ממנה תבחרו כל פעם קלף אחד. הבונוסים יכולים לנוע בין דברים קטנים כמו עוד קצת חיים או סיבולת, לבין בונוסים משמעותיים יותר כמו ציוד אפקטיבי יותר לכל הקבוצה או ריפוי קטן כל פעם שקטלתם זומבי כאשר הדמות על סף מוות. מצד אחד זה נהדר שאפשר לאסוף בונוסים כדי להתאים לסגנון המשחק האישי של כל שחקן, אך מצד שני אני מריח פה מודל של Free 2 Pay כדי להשיג קלפים חדשים במהירות במקום לעבוד קשה עבורם.
אמנם Back 4 Blood מציע כמה חידושים מעניינים, אבל נכון לגרסת הבטא יש הרבה דברים אחרים בהם הוא לוקה בחסר. לדוגמה, הקמפיין ארוך מדי. אם ב-Left 4 Dead כל קמפיין היה 4-5 שלבים בלבד, הקמפיין בבטא של Back 4 Blood מורכב מ-8 שלבים. זה מעייף וכמות משמעותית של שחקנים ששיחקו לצידי פשוט ויתרו באמצע הדרך. היה אפשר בקלות לפרק את הקמפיין הנוכחי לשניים נפרדים, קצרים יותר.
בעיה אחרת בנוגע לקמפיין היא שלא תמיד ברור מה צריך לעשות. לדוגמה, באחד השלבים היה צריך לפוצץ פתחי מנהרות כדי לחסום את הגישה של הזומבים, אבל חביות הנפץ שנחוצות לשם כך אינן בולטות לעין כמעט וקל לפספס אותן. דוגמה אחרת היא במצבים בהם אירוע גורם לעדר של זומבים לרדוף אחרי הקבוצה ולא ברור אף פעם האם צריך לתפוס עמדות עד שהעדר יחוסל או לברוח כי העדר אינסופי. יש פה גם באגים שדורשים התייחסות, כמו בוטים שנתקעים בקירות ולפחות מכונת ירייה אחת שאיננה מתפקדת. תשלבו את כל הבעיות הללו עם קמפיין ארוך מדי מלכתחילה וקיבלתם מתכון שהופך את המשחק די מהר ממעייף למתסכל, בעיקר עבור שחקנים חדשים.
חוץ מהקמפיין ישנו גם מצב PVP בו שחקנים מחולקים לקבוצה של שורדים מול קבוצה של מוטציות. הצד של המוטציות מחולק ל-4 קטגוריות של חובטים, מתפוצצים, יורים וכאלה שמשתלבים בשטח עם הזומבים הרגילים. בתוך כל קטגוריה יש 3 וריאציות לבחירה, למשל האם תרצו שהמוטציה המתפוצצת תזיק בעת הפיצוץ או תעוור את השורדים.
כרגע מצב המשחק הזה די מאכזב – במקום ללכת ראש-בראש במפות של הקמפיין סוגרים את שתי הקבוצות במפה קטנה, כאשר המנצחת היא הקבוצה ששורדת יותר זמן כשורדים (הקבוצות מתחלפות כל סיבוב). זה מבאס כי המשמעות היא שאין לשורדים באמת איך לנצח אלא רק לדחות את הסוף הבלתי נמנע. בנוסף, האיזון בין הצדדים כמעט ואינו קיים: המוטציות נהנות מהמון יתרונות מטורפים כמו החלמה מהירה ברגע שמוצאים מחסה ויכולת התניידות גבוהה, מה שמעודד טקטיקה של פגע וברח בזמן שהשורדים נאלצים להתבצר איפשהו בלי אפשרות אמיתית לנצח מלכתחילה.
על אף שאני מאמין של-Back 4 Blood אכן יש פוטנציאל גדול להיות "ממשיך רוחני" מוצלח של המשחק ממנו הוא שואב השראה בגלוי, הוא עוד רחוק מדי מלהשלים את המשימה הגרנדיוזית שהציב בפניו. נותר רק להחזיק אצבעות שעד ה-12 באוקטובר, אז תצא לשוק הגרסה המלאה של המשחק, המצב יהיה טוב יותר. מי שמעוניין להתנסות במשחק מבלי לשלוף את כרטיס האשראי מוזמן להירשם לבטא הפתוחה, שתחל ב-12 באוגוסט.