חוש הריח יכול לעזור לכם בכל מיני דברים, החל ממציאת מאכל טעים שמסתרר לו בעמקי המקרר ועד להזהיר אתכם מפני דליפת גז מסוכנת. אבל מחקר חדש טוען שחוש ריח מפתוח יכול לחזות עד כמה תהיו פופולריים מבחינה חברתית.
המחקר התחלק למספר שלבים – בשלב הראשון התבקשו 31 המשתתפים במחקר למלא שאלון בנוגע למספר החברים, הקולגות ובני המשפחה איתם הם שמרו על קשר לפחות כל שבועיים. מטרת השאלון הייתה להעריך את הקשרים החברתיים שהמשתתפים מנהלים על בסיס קבוע.
בשלב השני המשתתפים בניסוי כבר נאלצו להתחיל לרחרח. שלב זה התחלק לשלושה חלקים – בחלק הראשון נבדק עד כמה המשתתפים רגישים לניחוחות עדינים. בחלק השני נבדקה היכולת שלהם להבדיל בין ריחות שונים ובחלק האחרון הם התבקשו לזהות ריחות מתוך שאלון אמריקאי של 4 תשובות אפשריות.
לפי תוצאות המחקר, ככל שחוש הריח של הנבדק היה רגיש יותר כך גדל הסיכוי שהקשרים החברתיים שלו יהיו גדולים יותר. על אף זאת, לא נמצא קשר בין גודל הרשת החברתית של הנבדק לבין יכולתו לזהות או להבדיל בין ריחות שונים.
החוקרים גילו באמצעות סריקות fMRI כי רגישות לריח וגודל הרשת החברתית של האדם קשורה לטיב החיבור בין איזורים שונים במוח אחד עם השני. אחד האיזורים האלה, שנקרא אמיגדלה, קשור לרגשות והתנהגות חברתית. החלק האחר במוח, שנקרא Orbitofrontal Cortex, היה גדול או עבה יותר אצל אנשים שנמצאו רגישים לריחות.
לחצו כאן כדי לקרוא את המאמר המלא שפורסם על המחקר.