כבר מעל לעשרים שנה שכל המשחקים של חברת בליזארד עוסקים רק בשלושת העולמות שהיא יצרה – וורקראפט, סטארקראפט ודיאבלו. במהלך כל אותן שנים לא העזה בליזארד לפזול לצדדים, אולי בין היתר בגלל שבסך הכל מדובר בעולמות תוכן שמכניסים לה כספים עד עצם היום הזה. אז בוודאי שכולנו הופתענו כאשר שמענו לראשונה על Overwatch, משחק חדש ועצמאי לחלוטין. וזו לא הייתה הסיבה היחידה ש-Overwatch גרם לנו להרים גבה – מדובר במשחק פעולה ממבט ראשון, ז'אנר ממנו בליזארד התעלמה כמעט לגמרי. אלא אם אתם סופרים את Starcraft: Ghost, שבוטל באמצע הדרך אבל אפשר למצוא קטעים סינמטיים ממנו ביוטיוב אם תהיה לכם מספיק סבלנות לחפש אחריהם.
אפשר להגיד שגדלתי על המשחקים של בליזארד – בילדות הייתי משחק סטארקראפט ובחבילת ההרחבה שלו גם אם לא בדיוק הבנתי מה המשימות אמורות להיות בכל שלב, ובגיל ההתבגרות חרשתי את World of Warcraft עד שהוא כמעט חיסל לי בגרות או שתיים. לכן, כמובן שהורדתי את הבטא הפתוחה של Overwatch כדי לראות על מה כל המהומה.
דומה, אבל טוב יותר
קשה שלא לדבר על Overwatch מבלי לשקוע בהשוואות עם Team Fortress 2 של Valve. את קווי הדמיון בין שני המשחקים רואים באופן מיידי – החל ממצב ה-Payload שהועתק בשלמותו מ-Team Fortress 2 ועד לכמה דמויות ב-Overwatch שמרגישות כמו גרסאות משופרות של הדמויות שלמדנו להכיר ב-Team Fortress 2. זו כנראה הנקמה של בליזארד על הפרשה המשפטית בנוגע לזכויות היוצרים על DOTA בה הפסידה מול Valve, אבל לא נכנסתם לכתבה הזו כדי שאעביר לכם שיעור בהיסטוריה של תעשיית הגיימינג. אנחנו לא נעבור על כל נקודות ההשקה בין שני המשחקים, אבל שתדעו שהן קיימות ושהן פה כדי להישאר.
אבל שלא יהיה לכם ספק, זה אינו בהכרח דבר רע. Overwatch אינו איזה חיקוי זול של Team Fortress 2 אלא הוא מתעלה על המקור בכמה רמות. אם בליזארד מומחים במשהו אחד הרבה מעל המתחרים הוא יהיה עיצוב דמויות. Overwatch מכיל ארסנל של מעל ל-20 דמויות, כל אחת עם אופי, מראה ויזואלי ויכולות שייחודים אך ורק לה. זה הקסם של בליזארד ואני שמח להגיד שגם כאן הוא עובד יפה מאוד. וכמו שאנחנו מכירים את בליזארד, זה רק עניין של זמן עד שהמספר הזה יגדל.
מבחינת משחקיות, הקרבות ב-Overwatch הם בעלי קצב מהיר מאוד שיודעים להעלות את רמת האדרנלין בדם של השחקן. בגדול, מדובר במשחק שידרוש מכם זמן תגובה מהיר הרבה יותר בהשוואה למשחקים אחרים של בליזארד כדי לנצח בו. במשחק מתמודדות אחת מול השניה שתי קבוצות שמורכבות משישה אנשי צוות, כאשר כל קבוצה צריכה לכבוש או להגן על שטח מסויים. הדמויות מתחלקות לארבעה תפקידים עיקריים כמו דמויות התקפיות או תומכות, מה שמאפשר לגבש אסטרטגיות בין השחקנים. כדי לפלפל את העניינים, כל דמות מצויידת ב"יכולת אולטימטיבית" שיכולה לשנות את מאזן הכוחות תוך רגע וכך המשחק שומר על עניין לאורך זמן.
חוץ ממצב ה-Payload המוכר, הבטא הדגימה גם מצב משחק בשם Brawl שהמאפיינים שלו ישתנו כל תקופת זמן מסויימת בדומה למשחק הקלפים שלה, Hearthstone. בבטא, ה-Brawl הציע מצב שנקרא Mystery Heroes, לפיו הדמויות מתחלפות באופן רנדומלי כל פעם שהפסדתם. לדעתי זו בחירה מצויינת עבור הבטא, מאחר והיא נותנת לשחקן הזדמנות להתנסות עם כמה שיותר דמויות מבלי לחשוב יותר מדי אילו מהן לבחור או "להיתקע" על דמות אחת שאהבתם.
בליזארד ידועה גם כחזקה מאוד בתחום הטכני, והתוצאות בהתאם – הבטא לא הרגישה כמו גרסה לא גמורה ומלאת באגים אלא כמו דמו של משחק מוכן. לא נתקלתי בבעיות בחיבור או בלאגים, ולמעט מקרה חד פעמי מוזר בו נזרקתי מהמשחק בזמן הטעינה בין השלבים בטענה של חוסר פעילות מצידי, לא נתקלתי בבעיות מיוחדות מבחינה טכנית. מבחינת בליזארד מדובר בהישג לאור העובדה שזו הבטא הפתוחה הגדולה ביותר שערכה, עם כמעט 10 מיליון שחקנים מחוברים.
אם נסכם לפי הבטא בלבד, Overwatch הוא משחק כיפי וממכר. היה אפשר בקלות לקרוא לו Team Fortress 3, אבל הוא מצליח בכל זאת לשמור על זהות משלו. חבל רק שהיצירתיות של בליזארד נפגמת בגלל הצורך שלה להכניס אצבע לעין של Valve. יהיה מעניין לראות כיצד Valve תגיב למתרחש, אבל ידוע שגייב נואל אינו יודע לספור עד 3, והמבין יבין. אני כבר בדרך לקנות את Overwatch בהזמנה מוקדמת, ובמחיר של 40 דולר בלבד לא נראה לי שאתחרט על ההחלטה הזו. גם אם פתאום אחליט לא לקנות את Overwatch, מה שבטוח הוא שנהנתי בבטא הזו הרבה יותר מהבטא הפתוחה של Doom.