קדימה – מחמם לב אך אינו קסום מספיק

פיקסאר מנסים בסרט "קדימה" לתקוף את הדורסנות של המודרניזציה דרך עולם פנטזיה שמאבד את קסמו לטובת הטכנולוגיה, אך לא בטוח עד כמה זה מצליח

קדימה פיקסאר

יש קונפליקטים נצחיים שהאנושות תצטרך להתמודד איתם כל פעם מחדש, אחד מהם הוא המאבק בין הקידמה הטכנולוגית לבין הדרכים של פעם. קדימה של פיקסאר מנסה לתקוף את הקונפליקט הזה בצורה קצת שונה – הקונספט הוא של עולם פנטזיה עם עלפים, חדי קרן, פיות ושאר היצורים, שבעבר היה בו קסם אך כיום הוא נזנח לטובת הנוחות של הטכנולוגיה המודרנית. אך האם זה מספיק כדי שהסרט יהיה קסום?

העלילה מתמקדת בשני אחים עלפים, איאן (טום הולנד) ובארלי (כריס פראט). ליום הולדת 16 של הראשון, אימם מעניקה להם מתנה שאביהם המנוח השאיר לפני לכתו. מתברר שהמתנה היא מטה קסם יחד עם הוראות לכישוף מיוחד, שיאפשר להחזיר את האב לחיים ל-24 שעות כדי שיוכלו להיפגש שוב. אבל הכישוף משתבש והאחים יוצאים להרפתקה בסגנון של פעם כדי להשלימו לפני שהוא יפוג.

האלמנט הטוב ביותר של קדימה הוא מערכת היחסים הסבוכה בין האחים, שלאורך הסרט עוברת עליות וירידות רבות. טום הולנד וכריס פראט עושים עבודת דיבוב מעולה בתור שני אחים מתבגרים, שלא תמיד משדרים על אותו הגל ולפעמים אין להם באמת מושג מה הם עושים. מה שיפה פה הוא התהליך שמערכת היחסים ביניהם עוברת ובאמת ניתן למדוד את השינוי בה אם משווים בין תחילת הסרט לסופו. זה הלב הפועם של הסרט והוא בהחלט עושה טוב בנשמה.

פיקסאר מאז ומתמיד הייתה ידועה בהשקעה הגדולה שלה בפן הויזואלי. קדימה אינו שונה מסרטים קודמים מהבחינה הזו. הוא נראה נהדר וכיאה לעולם פנטזיה הוא גם צבעוני מאוד. הוא כיפי מאוד לצפייה בסצנות הקצביות יותר, אבל עושה עבודה נפלאה גם ברגעים השקטים.

לאורך הסרט אנו נתקלים כל הזמן בקונפליקטים קטנים בין המסר המרומז שצריך לשמר את העבר מצד אחד לבין רצון של החברה לטאטא אותו לפינה לטובת מודרניזציה מצד שני. המסר הזה מופיע כבר באקספוזיציה של העולם הזה, אך הדוגמה הכי בולטת בעיני, בעיקר כי היא פשוט מצחיקה, היא בסיקוונס בו כנופיית פיות עצבניות רודפת אחרי איאן ובארלי על הכביש המהיר על אופנוע במקום להשתמש בכנפיים שלהן. לגבי איך המרדף הזה נגמר – עדיף שתראו בעצמכם. בכל אופן, הרעיון הוא שבדומה לאינספור יצירות תרבותיות של השנים האחרונות כמו מראה שחורה, גם קדימה מנסה להגיד, בדרכו שלו, שהישענות מוחלטת על טכנולוגיה היא לא תמיד הרעיון המוצלח ביותר.

הבעיה של קדימה היא במימוש הקונספט שלו. אם זו הייתה אסיפת הורים בבית הספר, כנראה שהמורה הייתה אומרת עליו את המשפט האלמותי “הוא אינו מממש את הפוטנציאל שלו”. אמנם עלילת הסרט מתרחשת בעולם פנטזיה שעבר תהליך מודרניזציה, אבל למעט עיצוב הדמויות המאכלסות אותו – לא באמת מרגישים את זה. אפשר היה באותה מידה להעביר את הסיפור לעולם האנושי וכנראה שלא היינו שמים לב להבדל. זה מה שפוגע בקסם של הסרט הזה.

קדימה מתאפיין בלב גדול שיגרום לכם להתרגש, אבל בדומה לעולם המודרני שמוצג בו – הקסם שלו חלש מדי מכדי שייחקק בזיכרון הקולקטיבי שלנו. אני בספק האם שנה מהיום מישהו בכלל ידבר עליו. על אף זאת, אם אתם בקונפליקט האם לצפות בו או לא, אסכם בקצרה שהוא עדיין סרט מהנה מספיק כדי לשרוף איתו ערב פנוי.

קדימה זמין לצפייה בשירות הסטרימינג דיסני פלוס.

תגובות

במאמר זה

נגישות