פרדוקס קלוברפילד – ספין שיווקי מבריק לסרט חיוור

פרדוקס קלוברפילד נחת עלינו בנטפליקס בלי אזהרה כמו רעם ביום בהיר, אבל האם יש בסרט הזה משהו מעבר לאלמנט הפתעה שמהווה הברקה שיווקית?

לפני שנתיים, דרך קלוברפילד 10 הגיע אלינו משום מקום, ובהפתעה נעימה, התניע מחדש את הפרנצ׳ייז הייחודי של קלוברפילד, כשהוא הכניס בקופות 110 מליון דולר על תקציב של 15 מליון. לאחר הצלחה שכזו, שלוותה בביקורות אוהדות, אם פאראמאונט שולחים את החלק השלישי של היקום הקלוברפילדי, פרדוקס קלוברפילד, הישר לנטפליקס במקום לבתי הקולנוע  איזה מידע נוסף למעשה אנחנו צריכים בכדי לנחש את טיבו של הסרט החדש?

אתמול בלילה, לפני שהתחיל הסופרבול, הבמאית אווה דוברניי, שבמרץ הקרוב סרטה קמט בזמן יגיע לעולם, עוררה תשומת לב מרובה כשצייצה ״השיח הקולנועי בטוויטר הולך להתפוצץ. משהו מגיע שאני בקושי יכולה להאמין״, ״היסטוריה בהתהוות״ הבמאית הוסיפה.

לאחר מכן, במהלך ארוע הספורט האמריקאי השנתי הגדול ונצפה ביותר, ובין שלל הטריילרים והטיזרים החדשים שתקפו את הקהל מכל כיוון, נטפליקס לא רק שחררו טיזר ראשוני לפרדוקס קלוברפילד, אלא גם הכרזה חדשנית שהסרט יעלה לשירות הסטרימינג מיד עם סיום המשחק. זהו צעד די חסר תקדים, ובדיעבדאסטרטגיית השיווק המבריקה ביותר שסרט האימה המד״בי הזה יכל לקבל. לו הסרט היה משוחרר בבתי הקולנוע לפי התכנית המקורית, זו מלפני שהגורמים הרלוונטים בפאראמאונט כנראה הבינו איזה בלאגן קולנועי יש להם בידיים – הוא היה מתקבל בתגובות צוננות ומטה, ובהכנסות והתייחסויות תקשורתיות מינימליות בהתאם. אבל גורם ההפתעה שהאיץ בקהל רחב למהר ולצפות בסרט מיד עם יציאתו, במיוחד בעקבות הזכרון החיובי הלא רחוק מקלוברפילד 10, יצר סיטואציה בה הסרט החדש מככב במדיה החברתית, ונשאר בטופ רשימת הטרנדינג בטוויטר האמריקאי במשך שעות ארוכות.

הסיבה שדוברניי נתנה את תרומתה בדחיפת סרט שאין לה קשר ישיר אליו, ובעקבותיה הצטרפו גם במאים כמו ג׳ורדן פיל, המועמד לאוסקר על תברח, קשורה בבבמאי הסרט, ג׳וליוס אונה הניגרי, והשחקן דייוויד אוילאו, שגילם את מרטין לותר קינג בסלמה, סרטה המוערך של דוברניי. בנוסף, מצער להגיד, אך באופן בלתי רגיל לחלוטין, פרדוקס קלוברפילד מוביל אישה שחורה לכהן כגיבורה במסגרת ז׳אנר המד״ב: גוגו אמבתהרו, המוכרת מדוקטור הו ובעיקר מתפקידה בסאן ג׳וניפרו, שנחשב אולי לפרק המדובר ביותר של אנתולוגיית המד״ב, מראה שחורה. דוברניי גם הקפידה לשגר מחמאות לג׳יי ג׳יי אברהמס, מפיק הפרוייקט, אותו כינתה ״הסופרמפיק״.

למרות הנלהבות המקסימה והסוחפת של דוברניי, לאחר הצפיה בסרט, אין יותר מדי מחמאות להרעיף עליו מעבר לגיוון המבורך בקרב הקאסט ובמאחורי הקלעים. בלתי ניתן להבין איך המפיק האגדי אברהמס נתן יד להקים לתחייה את התסריט המבולבל הזה, שמכניס דמויות פלקטיות לתוך מישמאש של קלישאות מד״באימה בלתי רצויות, ולא מוסיף משהו משל עצמו. בעזרתם של צילום ותאורה מיושנים, לא חדים ופרקטיים בלבד, פרדוקס קלוברפילד מזכיר סרטים רעים מסוף שנות ה-90 או תחילת שנות האלפיים, ואפילו לא משתווה לפחות לסרטים רעים של ימנו, שלכל הפחות לרוב עטופים ברמת עשייה מסויימת. כמעט אף אספקט קולנועי או סיפורי לא עובד כאן, אולי מלבד כמה בחירות מותחניות ויזואליות, אך למקרה שמי מכם מתכנן לצפותעדיף בכל זאת לדעת כמה שפחות פרטים. הסיפור בגדול עוקב אחר משבר אנרגיה גלובלי המתרחש בעתיד הקרוב, ובעקבותיו נשלח לחלל צוות בינ״ל כדי לבצע ניסוי של ממבו ג׳מבו האצת חלקיקים, שמערבב מימדים, טיימליינים וכל המד״ב הבא ליד. מיותר לציין, שהניסוי כאמור מהר מאוד יוצא מכלל שליטה, כמו גם התסריט.

את קלוברפילד הראשון והמקורי, שיצא לפני עשור שלם, ביים מאט ריבס, שמאז התקדם משמעותית בסולם ההוליוודי, וביים שני סרטי כוכב הקופים, ובנוסף עתיד לביים את סרט הסולו של באטמן ביקום הקולנועי של דיסי. לא ברור איך קלוברפילד הנוכחי יסייע לבמאי שלו אונה להתקדם כמו ריבס המקביל, אבל הסרט דווקא משליך אור מאוד חיובי ובוהק נוסף על קלוברפילד 10 המותח והמבדר (עם מערכה שלישית מאוד שנויה במחלוקת), ומוסיף לקרדיט שצריך לתת לבמאי שלו, דן טרכטנברג. קלוברפילד 10, שבין תסריטאיו ניתן למצוא את דמיאן שאזל, התסריטאיבמאי זוכה האוסקר על לה לה לנד, בראש ובראשונה נתן לצמד השחקנים המרכזיים שלו, מארי אליזבת ווינסטד בקאמבק וג׳ון גודמן האייקוני, לזרוח בכל סצנה וסצנה.

לזכותו של פרדוקס קלוברפילד, גם הוא איחד לעצמו קאסט ברמה גבוהה, שכולל בין היתר גם את כריס אודווד הנפלא (ברגע השפל של הקריירה הגם ככה בעייתית שלו, אבל אם כבר אודווד בנטפליקסבבקשה תצפו בקומדיה The It Crowd בכיכובו), ז׳אנג דזה יי (נמר, דרקון) ונציגי נבלי היקום הקולנועי של מארוול, דניאל ברול (זימו מקפטן אמריקה: מלחמת האזרחים) ואליזבת׳ דביקי (איישה המוזהבת משומרי הגלקסיה: חלק 2). אך כל אחד מהשחקנים המצויינים, בעיקרם אמבתהרו, נתקע בדמות שטוחה וחסרת טעם, עם מניעים ונסיבות רגשיות כפויים.

פרדוקס קלוברפילד שואף להציג במעט מדי זמן פרדוקס שהסרט לא בהכרח החליט מה הוא, בעודו מנצל את המונח כדי להעמיס קווי עלילה שחוקים מקלאסיקות אימה קדומות (דברים יוצאים/נכנסים לגוף האדם), בכולל כמובן ג׳אמפ סקריירס מהסוג הנחות ביותר. זה מצד אחד סרט שיוצר כאוס נרטיבי לא לגמרי קוהרנטי, ומהצד השני מצליח להיות רגיל ומשעמם כמעט לחלוטין, ללא אף דמות שתציל אותו. ולמרות הכל, נתראה בקלוברפילד 4, שכבר נמסר לגביו כי יהיה מותחן המתקיים במלחמת העולם ה-2.

תגובות

במאמר זה

נגישות