בסוף החודש מגיע אלינו העיבוד הקולנועי הראשון (וכנראה לא האחרון, יש להוסיף בימנו) של המעון של מיס פרגרין לילדים משונים בחסותו של טים ברטון, כי מי אם לא הוא יביים פנטזיה אפלה על בית יתומים מוזר. אך זו כמובן לא הפעם הראשונה בה צעירים קריפיים עם כוחות מלהיבים או מצמררים אותנו בקולנוע, וזה הזמן להיזכר בכמה מהמוצלחים שבינהם.
ספיישל חצות (2016)
לא צריך לחפש עמוק בהיסטוריית הקולנוע כדי להזכר בסרט הסיי-פיי המיוחד של ג'ף ניקולס, שכן הוא יצא השנה. ספיישל חצות מתחיל עם חטיפתו של אלטון מאייר, ילד בעל כוחות עוצמתיים ומגניבים במיוחד למראה. זה הכי הרבה שאפרט כאן על העלילה, מאחר ומאוד מומלץ להיחשף אליה במלואה בשעת הצפייה. יופיו של הסרט הזה, לצד השקט הרועם שלו, מוכיחים שאין לשמיים הקולנועיים גבול אפילו בתקציב של 18 מיליון דולר בלבד. תמריץ לצפייה מיידית: אדם דרייבר מופיע שם (למרות שאנחנו מקבלים מעט מדי מנוכחותו בסרט, שכן הוא צולם לפני שדרייבר הפך לנבל המוביל של הפרנצ'ייז הגדול בהיסטוריה).
החוש השישי (1999)
אי אפשר להגיד את רצף המלים "ילד קולנועי עם כוח יוצא דופן" בלי לדבר על החוש השישי. הסרט, שאולי חתם את עידן התמימות הקולנועית של הקהל עם סיום שנכנס לפנתאון הטוויסטים, הציג לעולם את קול (היילי ג'ואל אוסמנט), הילד שרואה אנשים מתים. החוש השישי, שהיה הסרט השני(!) המרוויח ביותר לשנת 1999 (אחרי מלחמת הכוכבים: אימת הפנטום, הכניסו בדיחה על ג'אר ג'אר כרצונכם), הוא גם הסרט שהפך את אם. נייט שיאמאלן להבטחת בימוי שמעולם לא התממשה. למרות שיש שיגידו ששיאמאלן בהחלט סיפק מאז עוד כמה רגעים משובחים, רובם ככללם לא התעלו על החוויה הקולנועית הבלתי נשכחת הזו.
https://www.youtube.com/watch?v=18x9f4_Ou8A
ביטלג'וס (1988)
אם אנחנו כבר עוסקים בתקשור עם המתים, וכמו כן בטים ברטון, נחזור לאחת מהקלאסיקות האהובות ביותר שלו, ביטלג'וס. נקודת הקישור של הסרט בין עולם החיים לעולם המתים היא הטינאייג'רית הגותית לידיה (ווינונה ריידר), היחידה שרואה את זוג הרוחות חסר המזל, אדם וברברה (אלק בולדווין וג'ינה דייוויס), ומתחברת איתם. סביר להניח שנראה במעון של מיס פרגרין הרבה מכל הטוב של האימה הקומית בביטלג'וס (זו לא בהכרח מחמאה – ברטון פשוט כידוע לא הצליח להתפתח כבמאי).
הכישוף (1996)
בנות נוער נוספות בעלות יכולות מיוחדות הן ארבע המכשפות הצעירות בכישוף הקאלטי, שיצא בשנה הקולנועית הגדולה של נב קמפבל (אותה השנה בה יצא צעקה). כששרה (רובין טאני, המנטליסט) נכנסת לתמונה, לאחר שעברה עם אביה מסן-פרנסיסקו לאל.איי, הבנות יכולות סוף סוף להשלים את מעגל הכישוף שלהן ולמצות את יכולתן. תחילה הן משתמשות בכוחות שלהן כדי להקל על חייהן, אך מהר מאוד הן מתחילות לנצל את הכישופים לנקמות פרועות שיוצאות מכלל שליטה, עד שהן פונות לפגוע גם אחת בשניה. הסרט הצליח לשים את ז'אנר המכשפות בקדמת הבמה כשראה הצלחה מרשימה בקופות, ולמרות שגם הוא אוגר בתוכו כמה רגעי פסיכוזה אינטנסיביים, זה בהחלט אחד הסרטים הכיפיים והקליליים של הרשימה.
https://www.youtube.com/watch?v=kHZVNeBv3M4
הניצוץ (1980)
דני של הניצוץ הוא שם קולנועי נרדף לילד קריפי. בעיבוד המרהיב של סטנלי קובריק לרומן האימה של סטיבן קינג (עיבוד שקינג עצמו הביע עליו את אי-שביעות רצונו), ג'ק טוראנס (ג'ק ניקולסון) אמנם הפך לאחד מסמלי הטירוף הקולנועי, אבל דני (דני לויד), בנו בעל היכולות הטלפתיים, הוא זה שגונב את ההצגה בכל הנוגע לסצנות המלחיצות ביותר. זהו מופת של בימוי החוקר את שגעון האדם באמצעות עבודות משחק יוצאות מן הכלל, לרקע הפריימים הסימטריים בבית המלון הזדוני והמבוך בשלג הפראי.
אות משמיים (1976)
איזה ילד יכול להיות מלחיץ יותר מבנו של השטן בעצמו? באות משמיים של ריצ'ארד דונר, רוברט ת'ורן (גרגורי פק האגדי) הוא דיפלומט אמריקאי השוהה ברומא. ללא ידיעתה של אישתו המתאוששת מלידה, רוברט משוכנע על-ידי כומר בבית החולים להחליף את בנו שנולד מת, או לפחות כך נאמר לו, בתינוק זר שאמו מתה באותה השעה. מפה לשם, התינוק דמיאן גדל והופך לילד שנותן משמעות חדשה למילה "מרושע", ומקורותיו המסתוריים מתגלים כאפלים יותר ממה שרוברט היה יכול לדמיין (לא צחקתי, הוא באמת בן השטן. 666 וכל זה). כעת על רוברט להלחם בהשלכות המסוכנות לאנושות כולה. אות משמיים אולי לא מצליח להחזיק במלוא אימתו במבחן הזמן, אבל הוא עדיין כוכב קבוע ברשימות סרטי האימה הטובים ביותר של כל הזמנים, עם צילום מופלא, פסקול גרנדיוזי זוכה אוסקר של ג'רי גולדסמית', בניית מתח אנטלגנטית, עיסוק מוסרי מעניין וגרגורי פק אחד.
(מתוך חגיגות יום ההולדת ה-80 של המלחין האגדי ג'רי גולדסמית')
פרנצ'ייז אקס-מן
אף אחד לא באמת חשב שאני אחתום רשימה כזו בלי חבריי המוטאנטים. זה כמובן גם הפרנצ'ייז הראשון שקופץ לראש כשצופים בטריילר של המעון של מיס פרגרין, ומיד תוהים מתי צ'ארלס אקסבייר כבר נכנס לסיפור. בגדול מדובר על שתי טרילוגיות המעובדות מסיפורי הקומיקס של מארוול, על אנשים הנולדים כל אחד עם כוח הייחודי לו, החל מטלפתיה וטלקינזיס וכלה בסתם להיראות מוזר, ונלחמים בנבלים כמו גם בדעות קדומות. שתי הטרילוגיות מכילות כל אחת שני סרטים פנטסטיים, סרט שלישי מאוד מאכזב ואת מגניטו.
המעון של מיס פרגרין לילדים משונים בבתי הקולנוע ב-29 לספטמבר.