כל השנה: שוברי הקופות כבר לא מכוונים רק לקיץ

עד שנה שעברה, הקיץ היה כולו עונת שוברי הקופות בקולנוע. השנה, המגמה השתנתה והלהיטים יצאו לכל אורכה. מה קרה לתעשיית הקולנוע ב-2016?

קיץ קולנוע בהגדרתו המוכרת הוא מאי עד ספטמבר. יכול להיות שזו העובדה שיש יותר מדי תחרות בקיץ, יכול להיות שזה הרצון לשליטה בלעדית בזמנים אחרים אבל השנה חלק לא מבוטל משוברי הקופות הגדולים יצאו בזמנים אחרים –  "דדפול" ניצל את העובדה שבפברואר היה חודש מת מבחינת סרטים גדולים והפך ללהיט עצום, "זוטרופוליס" עשה את אותו דבר בתחילת מרץ ו"באטמן נגד סופרמן" השתלטו על סוף מרץ. המגמה הזו המשיכה גם באפריל עם "ספר הג'ונגל". זה כמובן בלי להזכיר את נובמבר של "מואנה" ו"חיות הפלא ואיך למצוא אותם"  ו"דוקטור סטריינג'" את ותקופת הכריסמס שאוטוטו כאן ותכלול הנראה את הסרט שכנראה יהיה שובר הקופות הגדול של השנה – "רוג אחת: מלחמת הכוכבים".

נכון, בקיץ עדיין היו 2 שוברי הקופות הכי גדולים של השנה – "מוצאים את דורי" ו"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", שני שוברי הקופות הגדולים של השנה עד כה, יצאו בקיץ. אבל שוברי הקופות כבר לא מכוונים רק לתקופה הזו.

רימייקים כושלים

3 מהתקוות הכי גדולות של קיץ 2016 היו רימייקים ל3 סרטים היסטוריים, איך זה נגמר? בכישלון מוחלט, מכל הבחינות.  "מכסחות השדים" היה בינוני להחריד אכזב בענק בקופות עם הכנסות של 128 מיליון דולרים בלבד בארה"ב, פחות מעלות ההפקה שעמדה על 144 מיליון דולרים (לא כולל הפצה ושיווק כמובן) והכניס פחות מהסרט המקורי שלהזכירם יצא בשנות ה-80, אז כרטיס לסרט עלה הרבה פחות מאשר היום .

החידוש למערבון ההיסטורי "שבעת המופלאים" לא הציע שום דבר מעניין לצופים חוץ מהעובדה שכריס פראט משחק בו, זה לא הספיק והסרט והכניס רק 93 מיליון דולרים מול עלות הפקה של 90 מיליון דולרים.

אך הכישלון הגדול ביותר היה של הרימייק לאחד מהסרטים הגדולים והמצליחים בהיסטוריה של הקולנוע, "בן חור". מסתבר שהקהל לא התלהב מהרעיון של לגעת בקלאסיקה עד זמנית ועוד יותר התעצבן מכך שהרסו אותה. התוצאה? אחד הפלופים הכי גדולים של השנה 26 מיליון דולרחם בלבד בארה"ב אל מול עלות הפקה של 100 מיליון דולרים.

נדמה שהשנה הקהל הצביע ברגליים שנמאס לו מעצלות ההוליוודית שלא רק מתעצלת למצוא רעיונות חדשים ומשחזרת ישנים היא גם לא משקיע בהם יותר מדי. כל מה שנותר לנו לקוות הוא שברימייקים שיגיעו ב-2017 (ויגיעו כאלה) נראה קצת יותר השקעה.

 

סיקוולים כושלים

 חוסר המקוריות של הוליווד והפחד מלקחת סיכונים התבטא יותר מכל בסרטי המשך שאמורים להיות ההימור היותר בטוח של האולפנים הגדולים אבל אם נשפוט לפי מכירות הכרטיסים, לקהל נמאס השנה.

"שכנים 2" הכניס 55 מיליון דולרים בלבד ברחבי העולם, כמעט שליש מהסרט הראשון, שהכניס15 0 מיליון דולרים, "סטארטרק אל האינסוף" הכניס פחות מ2 קודמיו בסדרה (158 מיליון דולרים לעומת 228 של "האויב בתוכנו" ו257 של הסרט הראשון בסדרה החדשה), "האשליה 2" הכניס 65 מיליון דולרים לעומת 117 של הסרט הראשון בסדרה ו"עידן הקרח 5" הכניס 64 דולרים בלבד, 114 מיליון פחות מהסרט הרביעי שעד הופעת הסרט החמישי, היה הכי פחות מצליח בסדרה. נכון, 2 הסרטים הרווחים ביותר השנה, "מוצאים את דורי" ו"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" הם המשכים (סוג של) אבל בהחלט לא מעידים על הכלל, הראשון הוא בעצם ספין אוף לדמות אהובה מסרט שיצא לפני 13 שנים והשני מבוסס על אחד מסיפורי הקומיקס המפורסמים ביותר במאה ה-21.

סרטים גרועים

ובכל זאת, נדמה שיותר מכל הסיפור של הקיץ לפני הכל הוא העובדה שהוא סיפק לנו מעט מדי סרטים טובים-  "יחידת המתאבדים", אחד מההבטחות הגדולות של הקיץ הנוכחי התפוצץ לכולנו בפנים והתגלה כסרט בנאלי ומשעמם, "אקס מן: אפוקליפסה" היה החלש ביותר בסדרה ועל שלל הרימייקים המדוברים כבר דיברנו, מי שכן הציל את המצב היו סרטי האנימציה "למצוא את דורי", "קובו: אגדה של סמוראי", "החיים הסודיים של חיות המחמד"  ו"מסיבת נקניקיות" וכמה סרטים סרטי אימה כמו "לא לנשום", "לזמן את הרוע 2" ו"כיבוי אורות". דווקא בשנה בא מבקרי קולנוע עמדו תחת מתקפה על חשיבות עבודתם נדמה שיותר מתמיד לדעות שלהם יש משמעות  וברוב הסרטים קיים קשר ישיר בין ההצלחה בקופות לביקורות, בטח שמסתכלים על מכירות הכרטיסים של הסרטים  מעבר לשבוע הראשון.

כל מה שנותר לנו לקוות זה שמבול ההמשכים, הרימיקיים שיגיעו בקיץ 2017, יהיו קצת יותר טובים ממה שקיבלנו השנה ושבין "שומרי הגלקסיה 2" לחידוש ל"ג'ומנג'י" נקבל קצת סרטים מקוריים.

*נתוני הקופות מתייחסים לארה"ב

תגובות

במאמר זה

נגישות