Torment: Tides of Numenera – מרוב טקסט לא רואים את המשחק

Torment: Tides of Numenera הוא משחק תפקידים נוסטלגי שחוזר אל ימי הזוהר של משחקי התפקידים עמוסי העלילה והטקסטים. האם הוא שווה את כל המלל שהושקע בו?

לא צריך כושר אבחנה חד במיוחד כדי להבין שמאז שנות ה-90 עולם המשחקים, ובעיקר עולם משחקי התפקידים הממוחשבים, השתנה עד מאוד. אם פעם רוב המשחקים היו מבוססים על קריאת טקסט והפעלת הדמיון, היום המשחקים משתמשים הרבה יותר באמירה המוכרת – Show, don't tell. אנחנו מסתמכים הרבה יותר על גרפיקה מפורטת שתראה לנו בדיוק מה קורה מבלי שנצטרך לדמיין יותר מדי, ורוב הטקסטים, הקצרים ברובם, מוקראים עבורינו ואין צורך לשבת ולקרוא אותם. באופן כללי ככל שהצדדים הטכניים של המשחקים האלה הפכו למורכבים ומשוכללים יותר, כך המשחקיות עצמה הפכה לפשוטה וקלה יותר, ברוב המקרים.

Torment: Tides of Numenera הוא משחק תפקידים שמחזיר אותנו אל הימים בהם היינו קוראים לא מעט במשחקים שלנו, ואפילו אם משווים אותו אל אחיו מאותם השנים, הוא עמוס ומורכב אפילו עוד יותר. Torment (מעכשיו נקרא לו בשם המקוצר הזה) הוא יורש שאינו בדיוק המשך ישיר למשחק Planescape: Torment שיצא בשנת 99. אמנם הוא לא היה להיט גדול, אבל הפך עם השנים ללהיט קאלט מוערך במיוחד. הוא יוצא לאור ממש היום, אחרי שחברת inXile שפיתחה אותו הצליחה לגייס את התקציב שלו במימון המונים שנחשב לאחד המצליחים בהיסטוריה, כאשר השלים את היעד שלו תוך 6 שעות בלבד ושבר את השיא בזמנו של פרוייקט מימון ההמונים שהצליח לגייס הכי הרבה כסף (שיא שכבר נשבר כמה פעמים מאז).

Planescape: Torment היה שונה ממשחקי התפקידים הרבים שיצאו באותה תקופה בכך שבמקום להתמקד במערכת קרבות מסובכת ומורכבת, הוא התמקד בשיחות ובהחלטות מוסריות שצריך לקבל, כשבדרך כלל רוב האופציות הן לא מוסריות יותר או פחות, אלא בעיקר שונות. היה אפשר לשחק כמעט את המשחק כולו מבלי להיכנס לקרבות, ולעקוף בדרכים שונות את הלחימה בכל פעם. גם Torment הנוכחי הוא משחק שמתרכז בעיקר בסיפור, בשיחות, באינטראקציה עם שאר הדמויות ובקבלת החלטות.

אנסה לספר בקצרה את העלילה של המשחק, אבל קחו בחשבון שמדובר לא רק בעלילה מאוד מאוד מסובכת, אלא כזו שקשה מאוד להסביר ולהבין אותה לגמרי בכמה פסקאות, אז תהיו סבלניים. המשחק מתרחש בכדור הארץ, ביליון (כן, בליון, זו לא טעות) שנה בעתיד. קשה מאוד לזהות שבאמת מדובר בכדור הארץ, אבל אפשר להניח שהוא באמת יהיה שונה מאוד מהיום בעוד ביליון שנה, אם הוא עדיין יהיה כאן. בעולם הזה קיימות מכונות ושאריות מזמנים עברו, והן נקראות נומינרה (מהשם של המשחק) והם נחשבים ליקרי ערך בעולם. אתם משחקים את The last castoff, דמות שהיא הגוף האחרון אליו נכנסת התודעה של דמות עתיקה שחייה אלפי שנים בזכות היכולת לקפוץ מגוף לגוף בכל כמה שנים. כל גוף שהוא עוזב הופך להיות Cast Off, איש בעל תודעה עצמית משלו, ללא זיכרון של מעשיו בתור אותה דמות עתיקה, שחלק מהאנשים מחשיבים כאל. חיי הנצח האלו של ה"אל", ומעשיו בהם מושכים אחריו את הישות שנקראית The sorrow. ישות מוזרה ומסתורית שרוצה ככל הנראה להרוג את האל ואת כל מי שהוא שכן בגופו, ואנחנו בתור The last castoff צריכים לא רק להתחמק ממנה, אלא גם לנסות להבין מה קורה. נשמע מסובך? זו אפילו לא ההתחלה.

כמויות הטקסט במשחק הם משהו שכנראה עוד לא נראה בעולם המשחקים. אם אתם שונאים לקרוא (כי כמעט ושום דבר מהטקסט לא מוקרא כאן בקול), התרחקו מהמשחק הזה כמו מאש. כל פעולה הכי קטנה ובנאלית במשחק גוררת פסקאות שלמות של טקסטים, ולפעמים כל מה שתעשו במשך חצי שעה רצופה ואפילו יותר זה רק לקרוא, לבחור תשובות ולקרוא עוד. חובבי ספרים יצליחו לחבב את העניין, אבל גם להם מדובר בתהליך הסתגלות לא פשוט, כשאנחנו רגילים כבר פשוט לשחק את המשחקים שלנו ולא לקרוא אותם. השמועות מדברות על כמות טקסט רבה יותר מכל שמונת ספרי הארי פוטר גם יחד. כן, כשאני כותב "המון טקסט" אני באמת מתכוון לזה.

אם הצלחתם להתגבר על מכשלת הטקסט המרובה, ולי זה קרה בערך אחרי 3-4 שעות משחק, תגלו עולם מטורף לגמרי, שלא דומה לשום דבר אחר שראיתם. החל מערים שלמות שהם סוג של יצורים חיים, דרך כפרים נטושים ומוכי מחלות, שבכל אחד מהם יש עשרות אנשים עם סיפורים מעניינים, משימות מקוריות והמון החלטות שאתם צריכים לקבל, כולן משפיעות על משהו. הדמויות שמצטרפות אליכם לאורך המשחק יכולות להתווכח ולריב איתכם בגלל החלטות שביצעתם, ואפילו לעזוב את המשחק לגמרי, אם הצלחתם להרגיז אותם מספיק (וזה קורה אפילו די מהר בתחילת המשחק). כמעט כל פעולה שתבצעו במשחק משנה את אחד מהזרמים (Tides) במשחק, שמשפיעים גם על שאר הדמויות, על איך אתם נתפסים בכל מקום שאתם מבקרים בו, ועל האופציות שיעמדו בפניכם בעתיד.

כמו בקודמו, גם ב-Torment תוכלו לעבור את רוב המשחק ללא קרבות, אם רק תנסו לפתור את כל הקונטפילקטים בדרכים אחרות, אבל מדי פעם לא תהיה ברירה אלא להיכנס לקרב. בניגוד לשאר המשחקים בסגנון, וגם לקודמו, מערכת הקרבות כאן היא מערכת בתורות, שתזכיר לכם לא מעט משחקי אסטרטגיה בתורות הרבה יותר ממשחקי תפקידים. מערכת הקרבות פשוטה למדי להבנה, אבל המורכבויות שבה מתגלות לאט לאט וקל למדי ללכת לאיבוד בתוך עשרות הדברים והשיטות להילחם, בין אם בנשקים פיזיים או בקסמים מסוגים שונים, שגם מושפעים מהדמות אותה בחרתם בתחילת המשחק.

אם זה עדיין לא ברור, Torment הוא משחק לא פשוט, שדורש המון השקעה וסבלנות, אבל נותן תמורתם עלילה מקורית במיוחד, שתגרום לכם לחשוב לא מעט, ומשחק שמצליח לעצב את עצמו בצורה כמעט מושלמת סביב ההחלטות שתיקחו במהלכו. אם רק היו מקצרים מעט את כמויות הטקסט במשחק, ובאמת שזו נראית לי כמו משימה אפשרית לחלוטין, הוא היה כיפי עוד הרבה יותר.

תגובות

במאמר זה

נגישות