SteamWorld Heist מבית Image & Form יצא במקור לקונסולת ה-3DS בשנת 2015 ושם הפך ללהיט בין לילה. עם זאת, המשחק עבר מתחת לרדאר של שחקנים רבים אחרים שהקונסולה הניידת של נינטנדו לא הייתה בבעלותם. כעת השיק הסטודיו השוודי את הכותר גם לפלייסטיישן 4, לפלייסטיישן ויטה ולמחשב האישי, כאשר בהמשך השנה הוא צפוי להגיע גם ל-WiiU, ל-iOS ול-Xbox One. ניצלתי את ההזדמנות ויצאתי למסע אינטרגלקטי כדי לגלות על מה היה כל הרעש. האמת? לא התאכזבתי.
SteamWorld Heist הוא משחק לחימה טקטי דו-ממדי בתורות. חובבי הז'אנר, כמובן, יתמצאו בו בקלות, אך המשחק עושה עבודה טובה מאוד בהצגת המכניקות והמערכות השונות גם לשחקנים חדשים. בשכבה האסטרטגית של המשחק תשלטו בספינת חלל פיראטית בפיקודה של פייפר פראדיי (Piper Faraday), בה תנווטו בגלקסיה בין יעדים שונים – משימות, תחנות עם דמויות שונות ומשונות, חנויות וכדומה. במהלך השיטוט הגלקטי תגייסו אל שורותיכם רובוטים פיראטים חדשים, כל אחד עם יתרונות וחסרונות משלו בשדה הקרב. רובוטים שיסיימו משימה בהצלחה יזכו בנקודות נסיון ויעלו רמות, מה שיקנה להם יכולות חדשות שמשתנות מרובוט לרובוט כמו ירייה כפולה, ריפוי, תוספת חיים וכדומה. בתחילת משימה תתבקשו לבחור את מי מהצוות תיקחו איתכם וכיצד לצייד כל אחד, כך שהכרת חבריכם למסע על יתרונותיהם וחסרונותיהם ושימוש מאוזן בהם יהוו יתרון ברמות המתקדמות יותר.
הלחימה, כיאה לז'אנר, מתבצעת בתורות. בכל תור תוכלו לנוע בטווח קצר ולבצע פעולה אחת (ירי, ריפוי וכדומה), או לחלופין לנוע בטווח רחב יותר אך ללא אפשרות לבצע פעולה נוספת באותו התור, וזאת על מנת להגיע למחסה רחוק או פשוט כדי להסתער קדימה כשניתן. בדרגות הקושי הנמוכות תוכלו לנקוט בגישה פחות זהירה בכל הנוגע לתזוזה במהלך המשימה, אך לחישוב נכון של התקדמות ממחסה למחסה בדרגות הקושי הגבוהות ישנה חשיבות גבוהה ביותר, שכן כל טעות עשויה להיות קטלנית. בעוד שירי במשחקים כמו XCOM לא נשלט על-ידיכם באופן ישיר, וסיכויי הפגיעה מוכתבים על ידי אחוזים, כאן הירי הוא ידני לחלוטין. בנוסף, היות והמשחק דו מימדי, לפעמים קצת קשה לפגוע באויבים שנמצאים מאחורי מחסה. מדובר גם במגבלה וגם ביתרון, משום שבמקום לנסות להרוס את המחסה של אויבכם תוכלו לירות בקיר שמאחוריו בזווית מסויימת, כך שהקליע יקפץ חזרה ויפגע בגבו. לכוון את הנשק זו משימה מאתגרת בהתחלה, משום שידיהם של הרובוטים זזות לא מעט תוך כדי כיוון, אך לאחר מספר משימות ולאחר שלומדים אילו נשקים כדאי לבחור (כוונת לייזר, מישהו?), אפשר להרגיש שיפור רב בביצועים.
אחד המאפיינים שהופכים את הכותר לכל כך ממכר ומהנה הוא אורך המשימות היחסית קצר. בניגוד למשחקים רבים מסוג זה, לחיצה כפולה על קיצור הדרך של SteamWorld Heist אף פעם לא הרגישה כמו התחייבות. משימות אורכות כרבע שעה כל אחת (עם סטיות לפה ולשם), כך שבהחלט ניתן לשחק בו בסשנים קצרים – יתרון גדול במיוחד לשחקני ה-3DS והויטה הניידות. בכל משימה תתבקשו לאסוף שקים המלאים שלל לא ידוע (או כפי שהרובוטים קוראים לזה: Swag), אותם תוכלו לפתוח בסוף המשימה כדי לגלות את תוכנם. בשקים אלו תוכלו למצוא נשקים בדרגות שונות, ציוד משני כמו שריונות ורימונים, או פשוט בקבוקי מים שמהווים המטבע בעולם המשחק. צרפו לכך את האנימציות החלקות ואת התזוזה המהירה של כל החלקים השונים שעל המסך – וקבלתם משחק עם "לופ" מספק וקצב נהדר.
כאמור, בכותר זה תעקבו אחרי פייפר וחבריה הפיראטים בחלל. נקודת המוצא העלילתית היא שכדור הארץ התנפץ לרסיסים וכעת רובוט לרובוט זאב, בשעה שכוח זדוני בסביבה גובר ולפייפר אין ברירה אלא לקחת חלק במאבק. הבעיה העיקרית היא שלאחר האקספוזיציה הזו קורה מעט מאוד, וגם כשקורה – זה לא תמיד מרגש במיוחד. עם זאת, הכתיבה עצמה משובחת ומלאת הומור – החל בדיאלוגים ובשיחות בין הדמויות השונות וכלה בתיאורי חפצים – הכותבים של Image & Form ממלאים את Heist בטקסטים איכותיים ושנונים.
בגזרה הגרפית, מי מכם ששחק בכותר הקודם של הסטודיו, SteamWorld Dig, יזהה מיד את הסגנון הקרטוני היחודי. כל דמות מעוצבת בקפידה באופן שמבליט את תכונותיה ואת אופיה. הסביבות השונות גם הן מעוצבות בקפידה, אם כי הן עשויות להיות מעט רפטטיביות מבחינת פלטת הצבעים. האנימציות, כאמור, חלקות וזריזות, באופן שעובד במידה רבה גם ברמה הויזואלית ובה בעת תורם לקצב משחק מהיר ומהנה.
כש-SteamWorld Heist יצא לראשונה ל-3DS הוא זכה לשבחים רבים, וחיכיתי בכליון עיניים לשחרור אפשרי בפלטפורמות אחרות. אחרי שעות ארוכות בו, בהן גיליתי משחק יפהפה, שנון ובעיקר מהנה – אני יכול להגיד בפה מלא שההמתנה בהחלט השתלמה.