Song of the Deep – קטן אבל עם אופי [ביקורת]

גיא שושן צלל אל מעמקי האוקיינוס כדי לבדוק את טיבו של Song of the Deep וחזר אלינו עם הממצאים

מדי פעם, כשממש מתחשק להן, גם המפיצות והמפתחות של המשחקים הגדולים ביותר בתעשייה מייצרות פרויקטים בקנה מידה קטן יותר אך מלאי אופי. ראינו זאת עם Ubisoft כאשר זו שחררה את Child of Light ואת Valiant Hearts, או עם Unravel של EA. כעת גם Insomaniac, המפתחת שמאחורי כותרי ענק כדוגמת Ratchet & Clank, Sunset Overdrive ו-Spyro מצטרפת לחגיגה עם Song of the Deep, הכותר הראשון בהפצתה של רשת חנויות המשחקים הגדולה ביותר באמריקה, GameStop.

הסיפור מתחיל כאשר גיבורת המשחק, מרין, מתעוררת ומגלה שאביה נעלם. לאחר שראתה אותו בעיני רוחה כלוא במעמקיי האוקיינוס, מרין מחליטה לבנות צוללת ולצאת להצילו. סיפור המשחק מרגיש מאוד כמו סיפור אגדה מתוך ספר ילדים, עם רגעי שפל ושיא והמון מסתורין. אמנם לא סביר שתמצאו בו עומק עלילתי רב, אך יש בו די כדי לרגש. שמחתי לגלות כי הפן הוויזואלי והפן הסיפורי הולכים יד ביד עם עולם ציורי יפהפה ומפורט, שתורם לתחושה שמשחקים בתוך ספר. תוסיפו לזה את המוזיקה המעולה שמתאימה בדיוק לאווירה שהמשחק מעביר, ותקבלו חבילה אומנותית של ממש.

מבחינת מבנה, Song of the Deep הוא משחק מטרוידווניה לכל דבר ועניין. משמעות הדבר היא שעולם המשחק מעוצב כך שתתקלו במכשולים רבים שלא תוכלו לעבור עד שתשיגו יכולות ספציפיות במקום אחר במפה. ברגע שתשיגו את אותן יכולות, תוכלו לחזור אחורה לדרכים צדדיות שעד כה לא הייתם יכולים לגשת אליהן, לחקור אותן ולאסוף את כל השלל שיש להן להציע. כאשר תאספו מספיק כסף, על ידי הרג יצורים ימיים או מציאת חפצים יקרי ערך בעולם המשחק, תוכלו לפנות לסוחר הלובסטרי שיספק לכם שיפורים ליכולות השונות, בין היתר לזרוע של הצוללת, לטורפדו, למערכת התנועה ועוד.

חסרון מסוים במערכת השדרוגים, בעיניי, הוא שעץ השדרוגים לא מאפשר התמקצעות באספקט כזה או אחר, ובשלב מסוים (כנראה לפני סוף המשחק, תלוי עד כמה אתם יסודיים) תוכלו לשוטט לכם בצוללת משודרגת בכל תחום אפשרי. ההשלכות הן לא רק שמתקבלת תחושה שיש רק דרך אחת להתקדם במערכת השדרוגים והשאלה היא פשוט מה לשדרג קודם, אלא שאין תמריץ לשחק שוב עם התמקצעות בסגנון אחר. למרות זאת, מדובר בנקודת כניסה נוחה וקלה לז'אנר, שהמשחקים שנופלים תחתיו לרוב יחסית מורכבים, כך שאם מעולם לא שיחקתם במשחק מטרוידווניה אמתי מבחינה זו Song of the Deep יכול להיות דווקא בחירה טובה.

אחת הדאגות הגדולות ביותר שהיו לי לפני שפניתי לשחק הייתה בנוגע לשליטה. מעטים המשחקים שמצליחים לגרום לתנועה במים להרגיש חלקה, טבעית ואינטואיטיבית, ולשמחתי גיליתי ש-Song of the Deep עושה זאת בהצלחה. הצוללת אמנם אף פעם לא נעצרת בדיוק במקום ותמיד לוקחת עוד מטר או שניים קדימה, אך כבר בדקות הראשונות למדתי לנצל זאת לטובתי במהלך החידות ובקרבות.

מבחינת מערכת הקרבות, ל-Song of the Deep לוקח זמן להיכנס לקצב. תחילה תוכלו להשתמש אך ורק בזרוע של הצוללת, מה שמגביל את טווח הפגיעה האפשרי שלכם ובמידה מסוימת גם את ההנאה. עם זאת, ברגע שפתחתי את האפשרות לירות טילי טורפדו הקרבות הפכו למהנים יותר – אך עדיין לא מספיק כדי להפוך את המימד הזה במשחק לחוויה מלהיבה במיוחד. למרות שהמשחק בהחלט שם דגש דווקא על חקירת העולם האווירה בו, התאכזבתי מכך שהקרבות הרגישו בסופו של דבר כמו עוד מכשול שצריך לעבור.

בעיה נוספת נובעת מהפזלים, שמתחלקים לשני סוגים עיקריים – כיוון לייזרים ופזלים פיזיקליים. רובם אמנם יחסית פשוטים ומפוזרים היטב, אך חידות בחלקים מסוימים במשחק הרגישו לעתים לא ברורות וארוכות מדי. במקרה אחד לא הייתי בטוח אם באמת פתרתי את הפזל או שפשוט שברתי את המשחק, וביליתי את רבע השעה שלאחר מכן בדאגה שהרסתי לעצמי את השמירה במקום פשוט להינות. במקרים אחרים, במהלך חידות פיזיקליות בהן נדרשתי להעביר מוקש תת-ימי דרך מספר מכשולים, תקפו אותי גלי אויבים בלתי צפויים מה שבפועל אילץ לאותי לעבור את אותה החידה כמה פעמים ברציפות. כאמור, אלו דוגמאות של היוצאים מן הכלל, אך לצערי היה בהם די כדי להשליך על שאר המשחק ולגרום לי לרצות לקחת הפסקה.

Song of the Deep הוא כמו פנינה שכתם דבק בה ומעמעם חלקית את יופיה. השליטה החלקה, הארט המקסים והמוזיקה הופכים הופכים אותו לחוויה מרגיעה ונעימה לעיניים ולאוזניים, אך מערכת קרב שלוקה בחסר גם בשיאה ושלבי פזלים מעיקים גורעים מהתוצר הסופי.

תגובות

במאמר זה

נגישות