Ratchet & Clank: חוזרים אל הנוסטלגיה [ביקורת]

צמד הגיבורים Ratchet & Clank חוזרים אל המקורות בגרסה משופרת של המשחק הראשון שלהם משנת 2002. האם הם מצליחים להצדיק את החזרה אל השורשים?

כמעט 14 שנים חלפו מאז שראטצ'ט הלומבקס וחברו המתכתי, קלאנק, פוצצו את דרכם לקונסולת הפלייסטיישן 2 אי שם בשנת 2002. מהר מאוד הצמד הפך לקמיע של הקונסולה וזכה למשחקי המשך מצליחים ואהובים. אך כטבעם של דברים – כל מה שעולה סופו לרדת. הניסיונות של Insomniac Games לרענן את הנוסחה המוכרת של Ratchet & Clank עם ספין-אופים שונים ומשונים עלו בתוהו והסדרה דעכה. כעת, עם צאת העיבוד הקולנועי, Insomniac חוזרים לשורשים עם רימייק למשחק הראשון, במה שמוגדר כ"המשחק שמבוסס על הסרט שמבוסס על המשחק". מי היה מאמין שבמקום לחדש את הנוסחה, כל מה שהיה צריך זה לחדש את המשחק הראשון?

בילדותי, Ratchet & Clank המקורי שימש כמעין זרז לחוש הדמיון שלי. נכון, לתקופתו הוא היה די מרשים ויזואלית, אך סרטוני המעבר המרונדרים-מראש היו כפרס על התקדמות והראו את הפוטנציאל הגלום במותג, מעין "מה אם 'פיקסאר' היו עושים את זה" במובן מסוים – אם רק הטכנולוגיה הייתה מאפשרת זאת. למזלנו, שני דורות קדימה, הצוות המוכשר של Insomniac הצליח ליצור חוויית משחק שמרגישה צעד אחד מלהיות סרט תלת-ממדי אינטראקטיבי מהשורה הראשונה. כל אספקט בפן הויזואלי מרגיש נהדר – החל מהנופים השונים והמרהיבים בכל כוכב בו נבקר, וכלה באפקטים, באנימציות וכמובן, בגולת הכותרת לוותיקים בסדרה – האופן בו אלפי הברגים נאספים באוויר ומתעופפים לעברנו. בקרבות גדולים כל האלמנטים הללו משתלבים לכדי מה שניתן לתאר רק כסימפוניה של הרס ואורות, והחלק המרשים באמת הוא שאני יכול לספור על יד אחת את כמות הפעמים בהן חוויתי נפילה בקצב הפריימים.

ratchet-and-clank-screenshot-02

אתוודה שקצת קשה לחזור ולשחק ב-Ratcher & Clank הראשון. כאשר ניסיתי לעשות זאת, נתקלתי בחומה של סכמות שליטה מיושנות, עיצוב משחק שהתאים למשחקי הפלטפורמות התלת-ממדיים של התקופה (כי מי צריך צ'קפוינט יותר מפעם וחצי בשלב?) ומערכת שדרוגים יחסית מצומצמת בהשוואה לנורמה במשחקים כיום ככלל ולסדרת R&C בפרט. אבל מדובר ברימייק מלא, ולא בסתם עוד גרסה נוצצת של משחק ישן. עם החידוש, המפתחים לקחו את כל האלמנטים הטובים ביותר מכל משחקי העבר ושילבו אותם למעין "אלבום המיטב" של הסדרה. השליטה עודכנה לסטנדרטים מודרניים, עם האפשרות לבצע Strafe מצד לצד, סכמת השליטה עודכנה ואפילו כישלון במשחק מרגיש פחות נורא הודות למיקום חכם יותר של צ'קפוינטס ברחבי השלבים.

העלילה גם קיבלה מספר שינויים, בהתאמה לסרט כמובן, אך היא עדיין תהיה מוכרת למי ששחק במשחק הראשון: ראטצ'ט, שחלם להצטרף ל-Galactic Rangers בהנהגתו של קפטן קווארק, מקבל בלילה גורלי אחד ביקור פתע מרובוט קטנטן בשם קלאנק. הרובוט הקטן מספר לראטצ'ט כי הוא מוכרח להזהיר את הריינג'רס מפני תוכניותיו הזדוניות של יושב הראש דרק (Drek), ויחד הם יוצאים למסע להצלת הגלקסיה. אף על פי שהחידוש מרשה לעצמו לסטות מעט מהסיפור המקורי, ההומור הקליל והמתוזמן-היטב בהחלט נותר ודמויות חדשות וישנות צצות ומלוות אותנו לאורך המשחק. בהתאם לזאת, גם רוב הכוכבים בהם נבקר במהלך המסע יהיו מוכרים למי מכם ששחקו בכותר המקורי, אך עם שינויים קלים למבנה השלבים ולעיצובם הויזואלי, ואפילו מספר אזורים חדשים שתוכלו לחקור.

ratchet-and-clank-screenshot-03

Insomniac ידועים כמפתחים שאוהבים ליצור ארסנל נשקים מקורי ומשעשע, מה שבהחלט בלט לכל אורך סדרת Ratchet & Clank. גם בפן הזה קיבלנו מיקס של החלקים המוצלחים ביותר, עם חזרתן של קלאסיקות כמו ה-Groovitron שמרקיד אויבים עם מוזיקה סגנונית במיוחד וה-Combustor שיורה כדורי אש, ואפילו הופעת בכורה של ה-Pixeliser, שהופך אויבים לגרסה מפוקסלת של עצמם ולפי דעתי גורם לאחד האפקטים הכי יצירתיים שיש לנשקים במשחק להציע. והתחרות ביניהם על ליבו של השחקן אינה פשוטה.

בכל הנוגע למערכת השדרוגים – הכותר המחודש, כמיטב המסורת בסדרה, מתחיל חזק ולאט לאט מעלה הילוך. לכל נשק רמה משלו אותה אפשר להעלות פשוט על ידי שימוש בו, וכמו כן גם עץ יכולות מלא בהתאם לנשק עצמו. כך, למשל, תוכלו לשדרג את ה-Fusion Grenade הקלאסי כדי שרדיוס הנזק שלו יגדל, או את נשק ה-RYNO הנחשק, כך שירה תחמושת אפילו יותר מהר. הרצון לשדרג כל נשק לרמה המקסימלית דחף אותי להתנסות וללמוד דרכים חדשות לשחק ולשלב בין הנשקים השונים, ובסופו של דבר גם נשקים שתחילה לא מצאו חן בעיניי קיבלו את מקומם ברוטציה.

ratchet-and-clank-screenshot

ואם כל זה לא מספיק, בדומה למשחקים הקודמים גם כאן קיים ה-Challenge Mode, שמאפשר לכם להעביר את כל ההתקדמות שעשיתם לסבב חדש במשחק. השדרוגים הרבים שכבר היו קיימים בסבב הראשון, יחד עם הקלפים החדשים שניתן לאסוף במהלך המשחק המוסיפים לכל נשק 5 דרגות שדרוג נוספות ב-Challenge Mode, התלכדו ויצרו מערכת שדרוגים שהספיקה כדי למשוך אותי שני סבבים ללא רגע דל, והשלישי בהחלט בדרך.

Ratchet & Clank מחזיר את המותג לשורשים ומוכיח כי לצמד האהוב עדיין יש מקום אצלנו בסלון. עם איכות ויזואלית יוצאת דופן, משחקיות ממכרת, מערכות שדרוגים שתמשוך אתכם לשחק שעות ארוכות והרבה הומור – מדובר ברימייק שמצליח להיות לא רק נקודת כניסה מושלמת לשחקנים חדשים, אלא גם כזה שיזכיר למעריצים הוותיקים של הסדרה מדוע הם התאהבו בראטצ'ט וקלאנק מלכתחילה.

לקניית המשחק במחיר משתלם בדקו את ההצעות של GamerDeal.

תגובות

In this article

נגישות