
גם אם חייתם מתחת לאיזשהו סלע בשבועות האחרונות, קשה היה להתחמק מכל הביקורות, הכתבות וסרטוני הוידאו שקשורים ל-Mass Effect Andromeda. המשחק הרביעי בסדרת Mass Effect, שהגיע 5 שנים ארוכות אחרי המשחק האחרון בטרילוגיה הקודמת, היה אחד המשחקים הכי מצופים ומבוקשים השנה, אבל אי אפשר להתחמק מהעובדה שמשהו השתבש לגמרי בממלכת Bioware.
זה התחיל כבר בסרטוני הוידאו והטריילרים ששוחררו לפני יציאת המשחק. משהו באיך שהדמויות נראות וזזות פשוט היה נראה לא בסדר. גודל ה"משהו לא בסדר" הזה התברר במלואו כשהמשחק סוף סוף יצא לשוק, אחרי שכבר נדחה משנת 2016. אנחנו כבר די רגילים שמשחקי RPG מערביים גדולים, גם כאלה של Bioware, מגיעים לשוק עם לא מעט באגים. זה הפך להיות משהו שמצפים לו במשחקים מהסוג הזה (אם כי Horizon שיצא ממש לא מזמן הוכיח לכולם שאפשר גם לגמרי אחרת), אבל כמות הבאגים והתקלות ב-Andromeda היא משהו שבאמת כבר הרבה זמן לא נראה. לא רק שהמשחק מלא בבאגים מעצבנים כמו דמויות שנתקעות באוויר, שיחות שלא מוכנות להתקדם, קטעי סאונד שמפסיקים להתנגן ועוד דברים שכאלה, אלא באמת נראה שכל מערכת האנימציה של הדמויות, ובמיוחד אלו האנושיות, בוצעה ע"י מחשב בצורה אוטומטית, כמעט ללא מגע של אנימטורים אמיתיים, והתוצאה היא מראה שנע בין מטריד למטופש לאורך כל קטעי השיחות והוידאו במשחק. הפרצופים והתנועות של הדמויות הם הדבר הכי גרוע שנראה במשחק גדול שכזה, ולמרות שהחברה כבר הוציאה קובץ שמתקן חלק מהדברים הגרועים ביותר, עדיין מדובר במשהו שקשה להתעלם ממנו.
אם בכל זאת מצליחים להתגבר על כל הטעויות האלה (ויש עוד מהן, כמו טקסטים מטופשים שהדמויות אומרות ומערכת יצירת נשקים שהיא הדבר הכי לא אינטואיטיבי שראיתי מזה זמן רב), מתחבא פה משחק שבכל זאת יש לו הרבה מה להציע, והצליח לשאוב אותי אליו די בקלות.
כדי לנתק את עצמו מהטרילוגיה הקודמת ולתת הזדמנות לשחקנים חדשים להצטרף לסדרה, Mass Effect Andromeda מתרחש בגלקסיה שונה לגמרי משביל החלב שלנו. מתישהו באיזור הזמן של המשחק השני בסדרה, בני האדם ושאר הגזעים בגלקסיית שביל החלב יוצרים את "יוזמת אנדרומדה" ששולחת חלליות מאוישות אל גלקסיית אנדרומדה המרוחקת, במטרה ליישב אותה. האנשים (והחייזרים) בחלליות האלה מורדמים למסע הארוך שנמשך מעל 600 שנה, והם מתעוררים בגלקסיה החדשה במטרה ליישב שבעה כוכבים שנמצאו מתאימים לקיום חיים. אבל כשהם מגיעים ליעדם, כצפוי, לא הכל מתרחש כמו שהם צפו. הכוכבים שהם אמורים ליישב לא ממש מתאימים לחיים, ויש בגלקסיה כוח מסתורי שגם פוגע בחלק מהספינות שלהם וגם מונע מהם להתקדם כראוי. אנחנו משחקים את אחד מהאחים ריידר, סקוט או שרה (אני בחרתי לשחק את סקוט, רק בגלל שהדמות של שרה סובלת הרבה יותר מבעיות האנימציה הקשות של המשחק), ועלינו להוביל את השורדים של המשלחות לאנדרומדה אל עבר ישוב הגלקסיה הזו והשרדות בה.
Mass Effect Andromeda הוא משחק ענק. בניגוד לטרילוגיה הקודמת, שהמשחקים בה היו סבירים באורכם יחסית למשחקי RPG אחרים, הפעם המשחק מתארך לכדי אזור ה-100 שעות משחק ולצערי הוא סובל בעקבות כך. אם במשחקים הקודמים העלילה היתה סוחפת וממכרת, פה היא קצת מונחת בצד לטובת מאות קווסטים משעממים ומסעות ארוכים על פני כוכבים עצומים. בהתחלה זה נחמד לחקור את העולמות החדשים האלה, שבהחלט מעוצבים יפה ומצליחים להרגיש "חייזריים" מאוד, אבל אחרי 20 או 30 שעות, העניין מתחיל להתיש, וכל מה שרוצים זה להתקדם בעלילה המרכזית, שדווקא מצליחה להיות מעניינת למדי. לא ברור לי שינוי הכיוון הזה של Bioware, שהתחיל כבר במשחק הקודם שלהם, Dragon age Inquisition, וחבל בעיניי שהם בחרו בו. הגודל של המשחק הוא גם לדעתי אחד הגורמים לבאגים הרבים ולמערכת האנימציה הלא מושקעת, כי זמן הפיתוח הוא מוגבל והם היו צריכים להשקיע את זמנם בבניית העולם העצום ולא בפרטים הקטנים (והמאוד חשובים).
לפחות מערכת הקרבות של המשחק עברה שדרוג, והיא עכשיו כיפית ודינמית הרבה יותר משהיא היתה אי פעם. במקום לשהות כל הזמן מאחורי קירות ומחסומים כדי לירות, המשחק מעודד אתכם להסתובב הרבה יותר בזירות הקרב, לרוץ ממקום למקום ולהתקרב הרבה יותר לאויבים, וזה עובד. לאורך כל שעות המשחק הרבות, ממשיך להיות כיף להילחם, וזה אומר לא מעט, במיוחד בגלל הבאגים הרבים שמופיעים גם פה, כמו אויבים שלא נלחמים בחזרה או כאלה שנתקעים באוויר בלי יכולת לזוז. חבל רק שמערכת יצירת הנשקים לא ידידותית בעליל, וקשה להבין איזה נשק כדאי לכם לייצר מתוך עשרות האופציות שעומדות מולכם. מערכת פשוטה של השוואה בין הנשק הנוכחי שלכם לנשק החדש היתה יכולה מאוד לעזור, ולא ברור לי איך היא לא פה, כמו בכל משחק אחר עלי אדמות.
עוד דבר שגרם לי ללא מעט עצבים הם ה-Vaults הקדומים שנמצאים בכל כוכב שתגיעו אליו, והם אלו שעוזרים לכם להפוך את העולמות לכאלה שניתן ליישב. ה-Vaults עצמם כיפיים ומרהיבים בגודל שלהם ובאיך שהם מעוצבים, אבל כדי להיכנס אליהם תצטרכו קודם כל לצוד צורות גאומטריות בשטח מסביבם, מה שעלול לקחת לכם שעות ארוכות של הליכה, קפיצה וחיפושים חסרי תועלת. לאחר שמצאת את הצורות, תצטרכו לפתור חידות בסגנון סודוקו, רק עם צורות במקום מספרים, ולקרוא להן מייגעות זה האנדרסטיימנט של העשור. בחידה השלישית ניגשתי אל פתרונות באינטרנט מרוב ייאוש, ולאחריה כבר לא ניסיתי אפילו לפתור בעצמי. מי לעזאזל חושב שהדבר הזה, שמוציא אתכם לגמרי מהמשחק ומהקצב שלו, הוא כיף?
בסופו של דבר, למרות כל המגרעות שלו, והאכזבה האמיתית שלי ממנו בתור מעריץ של הסדרה (הטרילוגיה הקודמת היא בעיניי סדרת המשחקים הטובה ביותר של דור הקונסולות הקודם), Mass Effect Andromeda הוא עדיין משחק מהנה, עם עלילה מסקרנת, עולמות מעניינים ומערכת קרבות כיפית, רק שצריך המון סבלנות וסלחנות כדי להנות ממנו. כנראה שכל אחד צריך לעשות לעצמו את החישוב, האם יש בו את הסלחנות והסבלנות האלה.