כבר התרגלנו שחברות המשחקים הגדולות כמעט תמיד הולכות "על בטוח": עוד משחקי המשך, עוד משחקי יריות בגוף ראשון במלחמת העולם הראשונה או בעתיד, ובעיקר פוחדות לקחת סיכונים ולהשקיע במשחקים חדשים או שונים. לכן כל כך מרענן לקבל משחק כמו Horizon Zero Dawn מסוני ומחברת Guerrilla Games, שעד היום פיתחו את סדרת משחקי Killzone. משחק שלא מבוסס על דמויות קיימות או קשור למשחקים קודמים לפניו, והוא יוצר עולם חדש ומקורי במיוחד, גם אם כבר ראינו לא מעט דברים שקורים בו.
Horizon מתרחש בעתיד הרחוק, לאחר שאירוע כלשהו הרס את האנושות המוכרת לנו, שהתדרדרה חזרה אל חיים כשבטים נטולי טכנולוגיה. למרות שבני האדם נטולי טכנולוגיה כמעט לחלוטין, הטבע מסביבם ממש לא. העולם מלא ברובוטי ענק, רובם אגרסיביים ותוקפניים, שמזכירים חיות בר בנות זמננו, בגרסאות מאיימות ובעיקר מתכתיות. חלקן דומות לכלבים או צבאים, וחלקן מזכירות יותר דינוזאורי ענק קדמונים.
בעולם הזה אנחנו משחקים את אלוי, בת לשבט נורה, שגדלה מאז היותה תינוקת בגלות מהשבט שלה, בלי שהיא יודעת למה. אלוי גדלה אצל גולה נוסף, רוסט, שמגדל ומלמד אותה את כל סודות הלחימה ברובוטי הענק. יום אחד אלוי הצעירה מגלה מכשיר חשמלי קטן שעוזר לה לראות דברים שאחרים לא יכולים לראות, סוג של "מציאות רבודה" אם תרצו. המכשיר הזה גם יעזור לאלוי לגלות את הסוד של הגלות שלה, של התפקיד שלה בעולם ואת הסיבות להרס האנושות ולרובוטי הענק, אבל לספר יותר מכך יהיה ספויילר רציני לעלילה המצוינת שכיף גדול לגלות את המיסתורין שבה.
Horizon Zero Dawn הוא משחק עולם פתוח, שבו אלוי יכולה לטייל כמעט לכל מקום שהיא רואה, לבצע משימות ולהתקדם בעלילה המרכזית בקצב שבו אתם תרצו. אם התרגלתם להמוני משחקי עולם פתוח שמתפשרים על גרפיקה סופר מתקדמת אך מלאים בבאגים גרפיים מעצבנים, המשחק הזה יוכיח לכם שאפשר גם אחרת. אין עוד דרך לתאר את הגרפיקה של המשחק חוץ מאשר "מדהימה". החל מהדמויות הסופר ראליסטיות, כולל הבעות הפנים המגוונות והתלבושות המפורטות; דרך רובוטי הענק שאפשר לראות כל בורג ובוכנה שמרכיבות אותם, והאנימציה המושלמת שלהם שמדמה תנועות והתנהגות של חיות בטבע באופן מושלם; ועד הסביבות המפורטות, מזג האוויר המשתנה והצמחיה הענפה, שגם עוזרת לכם בהרבה מקרים להתחבא מהאויבים. באגים? המשחק הזה כמעט לא שמע על המילה הזו, והוא עשוי בצורה שבה תמיד אמרו לנו שרק משחקים בעלי עולם סגור ומצומצם יכולים להיות עשויים בה.
כן, כמו הרבה משחקים אחרים, המשחק מתבסס לא מעט על Stealth ועל התגנבות כדי להילחם באויבים, בעיקר כי המפלצות הענקיות האלה כמעט בלתי אפשריות להריגה בקרבות רגילים. הם חזקים, השריון שלהם כמעט בלתי חדיר, והם אוהבים לתקוף בקבוצות. המכשיר שאלוי מצאה עוזר לה לראות נקודות תורפה בגופן של סוגי המפלצות, וחלקן גם רגישות לסוגים מסוימים של נשקים כמו חיצי אש או חצים מקפיאים. למרות שמערכת הקרבות מורכבת ומהנה, כולל רכישת יכולות חדשות לאלוי בכל פעם שהיא מתקדמת "רמה" (ויכולה בהמשך גם לשלוט בחלק מהמפלצות), היה נחמד אם קרבות היד-אל-יד היו מורכבים קצת יותר, ולא כוללים רק נשק אחד וכפתור אחד בלבד.
אם כבר דיברנו על המפלצות האלה, רוב הסיכויים שכבר ראיתם לא מעט קטעי וידאו שלהם ואתם מבינים את הגודל שלהם, אבל רק כאשר משחקים במשחק באמת מגלים עד כמה הם מסוגלות להטיל אימה, עד כמה הן מהירות וקטלניות, ועד כמה הן לא דומות לשום דבר אחר שראינו. אלוי אוספת בשטח כמעט כל דבר שהיא מוצאת, מעצים וצמחים מסוגים שונים ועד גופות של חיות בר (בשר ודם) שהיא הורגת בטבע ומהם היא מרכיבה כלי נשק שונים, שיקויים וכמעט כל מה שהיא צריכה.
לא קשה לראות שלמרות כל המקוריות שלו, המשחק שואב לא מעט כלים ממשחקים קודמים. מערכת ההתחמקות מאויבים תזכיר את סדרת Metal Gear Solid. מערכת המעקב במשימות מזכירה את מערכת הבילוש של סדרת משחקי Arkham של באטמן, מערכת המפה וגילוי הדברים שבה ע"י טיפוס למקומות גבוהים מזכירה עד מאוד את סדרת Assasin's Creed, מערכת השיחות מזכירה את סדרת משחקי Mass Effect ועוד ועוד. אבל למרות זאת, המשחק מצליח לבצע את כל הדברים האלה בצורה כמעט מושלמת, ולכן הוא מהנה כל כך.
Horizon Zero Dawn הוא משחק כמעט מושלם. הגרפיקה שלו פורצת דרך, העלילה שלו נהדרת, מסקרנת ובעיקר מקורית, כולל גיבורה שקל להזדהות איתה ובעיקר, המשחקיות שלו כיפית לאורך זמן, מאתגרת אבל לא קשה מדי, וקל מאוד להיסחף לתוכו ולרצות להגיע עד סופו.