ז'אנר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת (ומשחקי האסטרטגיה בכלל, למען האמת), נמצא בגסיסה ארוכה מאוד כבר כמה וכמה שנים. ימי השיא שלו שהתחילו באמצע שנות ה-90 ונמשכו עד לפני כמעט 10 שנים כבר מזמן מאחוריו, וכמעט ולא יוצאים יותר משחקים בז'אנר הזה. את רוב האשמה תולים בפריחתם של הקונסולות, שלא בדיוק מתאימות למשחקי האסטרטגיה שאוהבים הרבה יותר את המקלדת והעכבר.
והנה, דווקא המשחק הכי מדובר בז'אנר הגוסס יוצא לקונסולת האקס בוקס, וכמובן ביחד איתה גם למחשב, כמו כל המשחקים של מייקרוסופט. אנחנו שיחקנו בגרסת המחשב האישי. Halo Wars 2 הוא משחק ההמשך ל-Halo Wars הראשון שיצא בשנת 2009. אם את המשחק הראשון פיתחו Ensemble Studios, שהיו מפתחי סדרת Age Of Empires הפופולארית, הפעם הפיתוח עבר לחברת Creative Assembly (הדמיון בשמות מקרי לגמרי) שפתחו את סדרת משחקי Total War המאוד פופולארית גם היא, אם כי זו שנחשבת הרבה יותר הארד קור מבחינת עומק האסטרטגיה שלה.
Halo Wars 2 מתרחש בשנת 2559, 28 שנים אחרי המשחק הקודם וממש קרוב לסיומו של Halo 5. אנשי הצוות של חללית הקרב "רוח האש" חוזרים מהמשחק הראשון, רק שהפעם הם מתמודדים עם גזע חייזרי חדש שנקרא The Banished ולא עם The Covenant שנמצאים בכל שאר משחקי הסדרה. בסופו של המשחק הקודם, צוות הספינה נכנס לשינת קריו והמלחמה עם The covenant כבר נגמרה. הצוות מתעורר ליד ה-Ark, המכונה שמייצרת את טבעות ההיילו של שאר המשחקים, ושם הם פוגשים בגזע העוין החדש ונלחמים בו.
למרות ההיסטוריה של משחקי אסטרטגיה מסובכים של חברת Creative Assembly, הם אימצו למשחק הפעם גישת "משחק אסטרטגיה לייט" שמאוד מזכירה את המשחק הקודם. מה זה אומר "אסטרטגיה לייט"? הבסיסים שאתם בונים לא רק קטנים למדי, בלי יותר מדי בניינים, אלא גם המיקומים של המבנים מאוד מוגבלים וקשורים לבניין המרכזי שלכם. החיילים מקובצים לחבורות, כך שיותר קל לשלוט בהן, ואין עשרות או אפילו מאות חיילים בזירת הקרב. אפילו איסוף המשאבים הוא יחסית פשוט וקל. צריך במשחק לאסוף שני משאבים, אנרגיה וכסף, ואת המשאבים האלה פשוט מייצרים בבסיס בבניינים שקל מאוד לבנות. חלקם גם פזורים במפות השונות, וכל חייל שמתקרב אליהן יכול לאסוף אותן. אם אתם מחפשים משחק אסטרטגיה עמוק ומסובך, המשחק הזה הוא לא המשחק שאתם מחפשים.
גם הקמפיין לשחקן יחיד יחסית מוגבל ופשוט. חוץ מקטעי הוידאו בין המשימות שנראים נהדר ועומדים בסטנדרטים של שאר סרטוני המעבר בסדרת Halo, מדובר בקמפיין כמעט חסר הפתעות או ייחוד. הוא מורכב מ-12 משימות בלבד, בהן תשחקו רק את צד בני האדם, ושמורכבות מאותן משימות שאנחנו מכירים משאר משחקי האסטרגיה בהיסטוריה: משימות בהן צריך לבנות בסיס וצבא ואז לתקוף ולהשמיד בסיס אחר, משימות בהן צריך להגן על הבסיס שלכם מהתקפות חוזרות ונשנות לזמן מסוים או משימות בהן צריך לתפוס ולהשתלט על שטחים מסוימים. גם מערכת הקרבות עצמה היא די פשוטה, ומבוססת על מערכת בסיסית של אבן, נייר ומספריים. כוחות רגליים טובים במיוחד נגד כוחות אוויר, כוחות אוויר טובים במיוחד נגד רכבים משוריינים ורכבים משוריינים טובים במיוחד נגד כוחות רגליים, ולכן צריך כוח תקיפה מאוזן בכל פעם. פשוט ולא מפתיע, אבל לגמרי עושה את העבודה.
למרות הפשטות של הקמפיין, אי אפשר להגיד שלא כיף לשחק בו. חובבי משחקי האסטרטגיה יהנו ממשחקיות שכבר מאוד קשה למצוא, ותזכיר להם את המשחקים האהובים של פעם, במיוחד דווקא את סדרת משחקי Dawn of War, שתקבל ממש בקרוב משחק המשך. גם הגרפיקה לא שוברת שיאים חדשים, אבל האנימציה של היחידות השונות מצוינת ובקרבות גדולים כל האפקטים של היריות והלייזרים מייצרים חגיגה אמיתית על המסך. חשוב לציין שלמרות שהגרפיקה לא מטורפת, המשחק בעל דרישות מערכת די גבוהות על המחשבים האישיים, ומאמץ אפילו כרטיסי מסך חדשים למדי אם תרצו לשחק עם רמות פירוט גרפיות גבוהות.
במשחק המרובה משתתפים תוכלו גם לשחק את הצד השני, של The Banished החייזרים, והוא כבר מעניין וכיפי הרבה יותר מהקמפיין של Halo Wars 2. בכל קרב גם תוכלו לבחור מנהיג, שהוא אחת מהדמויות החשובות בעלילה של המשחק. המאפיינים של המנהיג, כמו גם היכולות שלו, יקבעו את סגנון המשחק שלכם. למשל, בחירה בפרופסור אנדרס בתור המנהיג, תדרוש ממכם השקעה בפיתוח נשקים כדי לבנות צבא חזק. בחירה בג'ון פורג' תוביל לצבא שמבוסס על רכבים חזקים במיוחד, וכן הלאה.
Halo Wars 2 הוא לא משחק אסטרטגיה עמוק או ארוך במיוחד, בעיקר אם אתם מתרכזים במשחק לשחקן יחיד, אבל הוא מצליח להתאים את עצמו גם לחובבי האסטרטגיה ולהעלות בהם מעט נוסטלגיה, וגם את חובבי הסדרה, שלא יידרשו להתאמץ יותר מדי כדי להצליח בו.