אחרי שבועות של קידום מאסיבי לאחר ההצגה הראשונית בתערוכת E3, שכללה חשיפה של מצב ה– Journey, חשיפת 50 השחקנים הטובים במשחק (שכרגיל עוררה מהומה) וכמובן חשיפה של המנוע הגרפי החדש של המשחק, Frostbite – פיפא 17 סוף סוף הגיע.
ריאליסטי מתמיד
החידוש הגדול כאמור הוא המנוע המשחק החדש של Frostbite, שגורם לכדור, לשחקנים ובכלל למשחק, להיראות הרבה יותר דינאמי וריאליסטי. מסירות עם הגב שמגיעות ליעד כאילו כל שחקן שני הוא אינייסטה כבר לא קיימות וכל פעולה ומסירה מצריכה מהשחקן להיות מדויק יותר וכן ללמוד את מגוון הפסים שהמשחק מציע. גם השוערים מגיבים בצורה יותר ריאלית וטעויות רציניות של שוערים הפכו לפחות נדירות.
חוץ מזה שהמנוע החדש גורם למשחק להרגיש הרבה יותר ריאליסטי, הוא גם גורם לו להראות הרבה יותר טוב. השיפור במראה השחקנים הוא דרסטי והתוספת של מאמנים על המגרש (לקבוצות הפריימרליג בלבד בגרסה הזו) הוא מבורך. כשמוסיפים לזה את הקהל במגרש ואת שדרי הבית של פיפא – אלן סמית' ומרטין טיילר מקבלים חוויה ריאליסטית הרבה יותר מכל פיפא אחר עד כה.
לצד זה, יש שינויים שמרגישים שהם בוצעו רק בשביל להגיד שעשו שינוי, למרות שלא באמת היה צריך לשנות. בעיטות הפנדל החדשות הן הדוגמה המושלמת לכך עם מנוע מעצבן שהופך את אחת הפעולות שאמורות להיות מהקלות ביותר למשחק לסיוט. זה באמת נוראי עד כדי כך שאנשים ברשת מעדיפים לגרום לפנדל מאשר לתת מצב בעיטה סביר. גם הבעיטות החופשיות שונו, שעכשיו מלבד לסוג הבעיטה והכיוון אפשר גם להעמיד את השחקן איפה שרוצים, מה שיוצר מגוון רחב יותר של בעיטות ואפשרויות הרבה יותר מעניינות.
כל זה הופך את פיפא 17 למשחק קשה יותר מקודמו וכזה שצריך ללמוד אותו כמעט מחדש. שחקנים שהיו מעולים ב-16 והתבססו למשל על מהירות ויכולות אישיות יתקשו כאן מאוד, שכן כאן המפתח הוא משחק טקטי נכון עם הרבה מסירות.
בכמה משחקים בודדים ששיחקתי מול המחשב (אני בעיקרי שחקן אונליין) אפשר לומר שפיפא לא עשו את השינוי המרכזי שהיו צריכים בכל מה שקשור ל-AI והבדלים בין הסגנונות של הקבוצות. גם אם במשחק מול ברצלונה, שמאופיינת בהחזקת כדור או משחק מול ריאל מדריד, שהמשחק שלה מבוסס על מתפרצות ומהירות, בפיפא 17 היריבה תשחק אותו דבר – הרבה מסירות ומשחק שמבוסס על החזקת כדור, בלי הבדלים בין הקבוצות או תכונות השחקנים. חבל.
המסע של אלכס האנטר
המצב המסקרן ביותר וזה שעורר הכי הרבה עניין לקראת המשחק החדש הוא מצב הסיפור – המסע של אלכס האנטר, שחקן כדורגל צעיר אשר עושה את צעדיו הראשונים בפריימר ליג, שם סבו כיכב בצעירותו. במצב המשחק הזה אנחנו בוחרים את העמדה של אלכס האנטר ואת הקבוצה בה אנחנו רוצים שהוא יתחיל את הקריירה בה, אחרי שנעבור את מבחני הקבלה לליגה כמובן. מצב זה מכיל דיאלוגים מול הדמויות השונות במשחק, ביניהם חברו הטוב של אלכס, גארת' ווקר, אשר מתקדם איתו ולבסוף בוחר בדרך אחרת. כמו כן מעורבים בסיפור גם אמו, סבו, העיתונאים ועוד. הבחירות כמובן ישפיעו על התגובות של הדמויות (בדומה ל-Mass Effect למשל) וניתן לבחור בין תגובה חמה ושחצנית (למשל בתגובה לניצחון משפט כמו "הסיכויים עולים שאני בקבוצה") לבין תגובות מתונות יותר. האנטר כמובן משתפר עם הזמן לפי הביצועים במגרש, הסיפור מתקדם יפה והמשחק שומר על רמה מאתגרת (כמובן אם משחקים על רמות המשחק הגבוהות יותר – וורלד קלאס ולג'נדרי) ואפשר להכריז על מצב המשחק החדש כהצלחה גדולה.
עם הצלחות לא מתווכחים
שאר מצבי המשחק הפופולריים גם הם כאן עם כמה שיפורים – מצב הקריירה רחב ומפותח יותר וכולל חמישה מדדים מרכזיים להצלחה – הצלחה בזירה המקומית, הבינלאומית, חיזוק המותג, מצב כלכלי וקידום שחקנים צעירים. גם מצב הרשת הפופולרי ביותר Ultimate Team מציג שיפור יפה עם תוספת אתגרי בניית סגל ואליפות שבועית חדשה שמזכה בפרסים שווים בתוך המשחק. אנשי ה-XBOX ייהנו מהאגדות חדשות בדמות פויול, פרדידנד, דל פיירו ועוד. משחקי הרשת אגב עובדים נהדרים ובדומה לשנה שעברה נהנים מסגלים שמתעדכנים לפי ביצועי השחקנים במציאות
בשורה התחתונה, פיפא 17 הוא משחק כדורגל הריאליסטי ביותר עד כה. הרבה שחקנים שכבר הפכו למקצועניים בסדרת פיפא ירגישו מתוסכלים עם השינויים שמבטלים את היתרון שהיה להם ואולי יעדיפו את המתחרה, PES, שמציג משחק יותר ארקיידי. מי שמחפש חווית כדורגל הכי קרובה למציאות יישאר עם סדרת פיפא, שגם השנה נשאר משחק הכדורגל הטוב ביותר.