בסוף השבוע האחרון התקיימה הבטא הפתוחה של Doom, האתחול המודרני של ID Software לסדרת משחקי הפעולה הותיקה שאמור לנחות על מדפי חנויות המשחקים ב-13 במאי. כמו גיימרים רבים אחרים ברחבי הרשת שעוקבים אחרי הסדרה עוד מהתקופה שהמושג עכבר היה ידוע רק כמכרסם מזיק, גם אני מיהרתי להתקין את הבטא כדי לראות מה צופן גורלו של המותג הנוסטלגי. אך לאחר שעות ספורות בלבד של משחק התברר שכגודל הציפיה כך גודל האכזבה.
הבטא הפתוחה התמקדה באלמנט המולטיפלייר של המשחק. היא כללה שתי מפות ושני מצבי משחק סטנדרטיים – Team Deathmatch ו-Warpath, כאשר האחרון הוא מילה מכובסת למצב ה-Domination המוכר בו צריך לאחוז בשטח מסויים כדי שהקבוצה שלך תצבור נקודות עד לניצחון המיוחל. אם לסכם את הבעיה שנובעת מהבטא בשתי מלים בלבד, הן כנראה יהיו "חוסר מקוריות". אלמנט המולטיפלייר של Doom נראה כמו לא יותר מחידוש גרפי של משחקים מוכרים כמו Quake 3 או Unreal Tournament. לפי הבטא, Doom אינו עושה איזשהו מאמץ מיוחד כדי לחדש – לא במפות, לא בארסנל האמצעים העומדים לרשות השחקן ולא במצבי המשחק.
למען האמת, Doom כן עשה איזשהו ניסיון לשים משהו חדש על השולחן. הבטא הציגה פיצ'ר בו בחלון הזדמנויות ספציפי מאוד שחקן יחיד יכול לקבל "דיבוק" ולהפוך לזמן מוגבל לשד עם שני מטולי טילים על הכתפיים. על הנייר זה נשמע מעניין, אבל בפועל לא הרגשתי איזו התלהבות רצינית מהחוויה. תוסיפו למשוואה את העובדה שגם שחקן רגיל יכול לשאת עמו מטול טילים ותבינו שבעצם קיבלתם עוד מאותו הדבר. עוד אלמנט שניסה לחדש נקרא Hack, מעין בונוסים זמניים שהשחקן מקבל כאשר הוא מפסיד לשחקן אחר. הבעיה היא שלא משנה באיזה מהם השתמשתי, לאף אחד מהם לא הייתה יכולת ממשית להשפיע על המתרחש במשחק. מדובר בבונוסים מזעריים כמו לראות כמה זמן נותר עד שיופיע ארגז תחמושת חדש, תוספת של כמה אחוזים בודדים למד נקודות הניסיון ועוד. אילו הם לא היו קיימים כלל כנראה שהייתי מסתדר יפה מאוד בלעדיהם.
בתור משחק שהתמה המרכזית שלו היא לחימה בכוחות הגיהנום שפולשים אל עולם בני האדם, ניתן היה לצפות ש-Doom ישען עליה הרבה יותר במכניקת המשחקיות שלו. לדוגמה, ניתן היה בתיאוריה להחליף את כל מערכת ה-Hack המיותרת ובמקומה להעניק לכל שחקן אפשרות לבחור בין סדרה של כוחות דמוניים כמו ירי כדורי אש, זימון שדים או כל מה שעולה בדמיון הפרוע שלכם. אפשר היה לפתח פה מערכת משחקיות הרבה יותר יצירתית עם השפעה גדולה הרבה יותר על המתרחש בשדה הקרב אילו המפתחים היו משקיעים מחשבה נוספת במקום ליפול אל המלכודת הנוחה של מחזור חומרים ישנים.
אם משום מה אתם דווקא כן אהבתם את הבטא וחושבים שאני סתם מקטר, דעו לכם שאתם בבירור נמצאים בדעת המיעוט. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, על פי החנות הוירטואלית Steam הבטא של Doom קיבלה מעל 12 אלף ביקורות כאשר רק 37 אחוז מהן חיוביות. מדובר בכמעט 8,000 ביקורות שליליות בהן הגולשים קטלו את המשחק ללא שום רחמים, וכולן מסכמות את החוויה במסר אחיד – "זה אינו Doom". אם הנתון הזה אינו מזעזע את אמות הסיפים של המפתחת ID Software, באמת שלא ברור מדוע היא בכלל טורחת.
אילו היה מדובר במשחק אחר, כנראה שלא היינו כלל מודעים לקיומו או טורחים לנסות את הבטא שלו, שמסיבה בלתי ברורה שוקלת 14 ג'יגה בייט על הכונן הקשיח. אבל אנחנו מדברים פה על Doom, מותג כה ותיק ומפורסם בז'אנר עד שרק ל-Castle Wolfenstein יש זקן ארוך יותר ממנו. אם ב-ID Software מצפים ממני לשלם 60 דולר על מוצר ממוחזר שעושה מעט מאוד מאמצים בניסיון לחדש משהו בז'אנר רק כדי לצאת ידי חובה, אז סלחו לי על השפה הבוטה אבל יש לי רק דבר אחד להגיד להם – לכו לעזאזל.