ברק שחור – ההברקה החדשה של דיסי? (התרשמות ראשונית)

שיתוף הפעולה בין ענקית הקומיקס דיסי לבין ערוץ הטלוויזיה האמריקאי CW מעמיק עם הסדרה החדשה "ברק שחור". האם הסדרה תתברר כהברקה?

שיתוף הפעולה של CW ודיסי זוכה לתוספת חדשה בדמותו של גיבורהעל, ברק שחור, שנוצר עלידי טוני איזבלה וטרוור וון אידן ב-1977, כגיבורהעל השחור הראשון של דיסי. פרקיה הראשונים של דרמת האקשן אמנם סובלים מאותה הקלישאתיות ואקסטרה קיטשיות שאף צופה CW לא יופתע מהן, אך ברובם הם מספקים כדי בנתיים להמשיך לעקוב אחר הסדרה, בייחוד כשהיא מתמודדת בהצלחה עם נושא חברתי בוער.

ברק שחור פותחה עלידי התסריטאיתמפיקה מארה ברוק אקיל, שבעברה כתבה עבור מואישה הנוסטלגית, ועלידי בעלה, סלים אקיל, כששניהם מפיקים אותה בפועל יחד עם גרג ברלנטי, ממפתחי יקום החץ. למרות שנאמר מפורשות בסדרה כי ברק שחור בעצמו הוא לא גיבורהעל היחיד הפועל בעולם, לא נמסרו פרטים מעמיקים לגבי העניין, ונראה שטרם הוחלט סופית האם הסדרה אכן תקח חלק ביקום החץ, בו מככבים החץ, הפלאש, סופרגירל ושאר חבריהם ואויביהם. מה-CW נמסר שנכון לעכשיו ברק שחור עומדת בפני עצמה ב״סיטואציה נפרדת״, ושכל החלטה בנושא נתונה לחלוטין בידי השואוראנרים. במקביל, אקיל הכריז שהם לא שוללים קרוסאובר עתידי.

https://www.youtube.com/watch?v=dvbAwl9NeWU

בשונה מסדרותיה המקבילות, ברק שחור היא לא ממש סיפור מקור, וממקמת את גיבורה שנים לאחר שנחשף לכוחותיו, והחל להשתמש בהם. אנחנו מוצאים את ברק שחור, ששמו האמיתי הוא ג׳פרסון פירס, כאב לשתי בנות בוגרות, אחת תלמידת תיכון ואחת סטודנטית, וגרוש מאמן לין (כריסטין אדאמס, ששיחקה גם בסוכני ש.י.ל.ד), שהוא עדיין מאוהב בה, ומקדיש את חייו לנסיונות להתאחד איתה מחדש. השחקן הטלוויזיוני הותיק, קרס וויליאמס, המוכר בעיקר מנמלטים וחשיפה לדרום, הוא ליהוק נהדר לדמותו של ג׳פרסון האלגנטי, אנטלגנטי ובעל הניגודיות הפנימית האדירה. הזווית הזו של גיבורעל שהוא למעשה איש משפחה כל כך חם ודי נורמלי עומדת לזכותה של הסדרה, שעדיין לא גיבשה לעצמה סגנון ייחודי, אך לפחות לא פחות חשוב מכך – גיבשה לה זהות.

ג׳פרסון מוכר בקהילתו כמנהל בית ספר מוערך, שדוגל בתפישתו הלאאלימה של מרטין לותר קינג בכל הנוגע למאבק על שוויון הזכויות. הסדרה כמובן עוסקת רבות באותו חוסר השוויון המשווע, אך היא מציגה במורכבות אנשים שחורים ממעמדות ומקצועות שונים, כמו גם עם ערכי מוסר שונים. ברק שחור פועלת נכון כשהיא לא מנסה להציג תמונת מפה של ״שחורים נגד לבנים״, בעודה בהחלט לא מסירה אחריות מרמות הגזענות שאנשים לבנים רבים הגיעו אליהן, ושגרמו להם לדחוק שוב ושוב את האדם השחור לפינות בלתי אפשריות. זאת כאמור מבלי לרמוז שכל אדם לבן הוא בהכרח גזען. בהתאם לכך, דמות האב והמנטור של ג׳פרסון, פיטר גמבי (ג׳יימס רימר, ממועדון הכותנה וג׳נגו ללא מעצורים), שגם מעצב את תלבושת גיבורהעל שלו, הוא ייצוג הולם לרעיון זה.

https://www.youtube.com/watch?v=wRCg39IU6O4

המאורע המחולל שמשיב את ג׳פרסון לפעול כגיבורעל הוא שתי בנותיו המוצלחות והסוררות, כל אחת בדרכה, שמסתבכות במקרה עם ארגון פשע בשם המאה (לא להתבלבל עם הסדרה הפוסט-אפוקליפטית מאותו השם שרצה ב-CW), ונקלעות לסכנה ממשית. שתי השחקניות הכריזמטיות, שמגלות באמצעות תפקידי הבנות כישורי משחק ריאליסטיים טבעיים לחלוטין, הן צ׳יינה אן מקליין, ששיחקה בקומדיות של טיילר פרי, כיכבה בסיטקום הנוער של דיסני החרשנים, ומגלמת את הבת הצעירה ג׳ניפר, ונפסה וויליאמס, ששיחקה לאחרונה בתחיה של טווין פיקס, ומגלמת את הבת המבוגרת יותר, אניסה.

מהר מאוד מתגלה כי אניסה, שמסמלת את הצד שרוצה לצאת למאבק חברתי תוקפני ואגרסיבי יותר כדי לזעזע את המערכת, אוחזת בכוחותעל כמו אביה השקול. זו נקודה נרטיבית שמעניין כיצד היא תתפתח, במיוחד לאחר שג׳פרסון הפסיק את מאמציו כגיבורעל רק עבור משפחתו, ובעקבות דרישתה של לין, שלא יכלה לשאת בדאגה כלפיו יותר. האהבה, האחריות האישית והחינוך המושקע שג׳פרסון מעניק לבנותיו נמצאים בלבה של דמותו ושל הסדרה כולה.

https://www.youtube.com/watch?v=4ujTcNAf9a8

נקודת הפתיחה של ברק שחור מציבה בפני גיבורהעל המסקרן שלה שלל של מכשולים להאבק בהם, והחלטות ובחירות שיצטרך לקבל, ולכן מסתמן כי היא עשויה להיות סדרה מלאה בארועים מעניינים. מהצד השני, סדרת הקומיקס טרם גיבשה לעצמה מראה וגישה סגנונית מובהקים, דינמיקות אנרגטיות בין הדמויות, או נבל מספיק מרשים, כדי שיהיה ניתן כבר לצאת במחמאות. אך זה נפוץ שבסדרות מהסוג הזה ההתחלות לא תמיד סוחפות יותר מדיותמיד צריך לזכור במקרים כאלו את סוכני ש.י.ל.ד, שהתחלתה היתה הרבה פחות ממרתקת, ועם הזמן היא הפכה לסדרת הקומיקס המוצלחת וסימפטית ביותר על המסך הקטן.

מחפשים עוד סדרות מעניינות לעקוב אחריהן? בדקו את רשימת הסדרות המומלצות שלנו לשנת 2018.

תגובות

במאמר זה

נגישות